Otse põhisisu juurde

Korruptsioon massidesse - kõik valima!

Ramboll on rahvusvaheline konsultatsioonifirma. Ramboll on minu tööandja. Eelmisel nädalal saatis Rambolli juhtkond kõikidele töötajatele (keda on ca 9000) välja testi ja veebipõhise koolituse, mille teemaks oli korruptsioon. Nimelt teadvustatakse meil asjaolu, et korruptsioon on olemas ja eriti Ida-Euroopas ning Aasias ja Aafrikas, kus ka Rambollil on lootus oma teenuseid pakkuda. Kuidas käituda olukorras, kus võimalik klient või kliendi esindaja teeb ettepaneku väikese tasu eest osutada mõnda teenet? Kas igasugune koostööpartneri ettepanek minna lõunale on aktsepteeritav? Millistel tingimustel? Peab ütlema, et me ei ole valmis sellisteks olukordadeks. Selles mõttes on Ramboll koolitus igati edumeelne ja asjakohane. Ramboll 12 points!
Kui ma seda testi tegin, tekkis mul küsimus, kuidas suhtuda käimasoleva valimiskampaania lubadustesse? Iga erakond lubab puhast käshi. Töölistele. Emadele. Pensionäridele. Laste(vanemate)le. Vaestele. Kõigile.
Kui häälte ostmine viinapudeli või 50 krooniga on pahaks pandav ja sellise teoga vahelejäämisel järgnevad konkreetsed sanktsioonid, siis avalikult kõigile raha lubada on ok? Kui ma annan sellise lubaduse eest oma hääle, kas ma siis käitun eetiliselt? Või peaksin andma hääle sellele, kes ei luba mulle rohkem raha kindla peale kätte? Mida teha siis, kui sellist ei olegi?
Vaatasin korruptsioonivastast seadust. Nii kaua, kui inimene ei ole veel riigikogu liige, ei kehti seadus tema kohta. Samas on ju meil tervelt 101 kandidaati, kes on täna riigikogus, lisaks veel valitsuse liikmed, kohaliku omavalitsuse volikogude liikmed, jne. Mida siis loetakse korruptsiooniks?

§5 Korruptiivse teo, korruptsiooniohtliku suhte ja korruptiivse tulu mõisted
(3) Korruptiivne tulu on majanduslik või muu kasu, mida ametiisik saab teiselt isikult kas avalikult või varjatult korruptiivse teo toimepanemise eest või tulevikus toimepanemise tingimusel kas:
1) rahalise maksena;
2) kingitusena;
3) loonustasuna, kasuliku vastuteenuse või soodustusena;
4) aktsiate, osatähtede ja muude väärtpaberite samuti osaühingu osade talle tasuta üleandmise või alla nende turuhinna müümise teel;
5) kinnisasja kaasomanikuks, aktsiaseltside ja muude äriühingute osanikuks või aktsionäriks võtmise teel;
6) käesoleva lõike punktides 1-5 märkimata majandusliku või muu kasuna.

Kuivõrd sama seaduse järgi loetakse ametiisikuks ka riigikogu liige, siis tasub siit meelde jätta sõnad "majanduslik kasu", "avalikult", "tulevikus", "tingimusel", "rahalise maksena", "kasuliku vastuteenusena". Hääletamist võiks pidada "kasulikuks vastuteenuseks", mille tulemusena kandidaat saab (võib saada) "majanduslikku ja muud kasu" (hästi tasustatud töökoha, kus sisuliselt puudub töötamise kohustus), lubades mulle "rahalist makset" (suuremat palka, pensioni, lastetoetust).
Äsja koolituse läbinuna on mul tõsine dilemma, kas minna üldse valima? Võib-olla peaksin teavitama KaPot minule, kui valijale tehtud korruptiivsete ettepanekute eest?
Üks erinevus siin siiski tavapärasest "kurgid sulle, raha mulle" korruptsioonijuhtumist on. Riigikoguliige üksinda ei saa oma lubadust "rahalise makse" osas täita, vaja on leida veel 50 kaaskorruptanti. Omades vaid ühte häält ei saa ka mina neid kaaskorruptante valida? Samas on ju teada, et kuigi me valime isikuid, valime me tegelikult erakondi. Erakondadel on aga ühised lubadused või peaks neid nimetama üldse pakkumusteks? Seega on mul võimalus valida korruptante komplektis, nagu Lenini pakikeses.
Lõpuks on peamine küsimus minu sisetundes ja tervislikus seisundis - kas ma võiksin endale lubada valiku tegemist puhtalt isikliku kasu saamise eesmärgil?

Ahjaa, Rambolli Code of Conduct kohaselt ei ole poliitiliste jõudude (poliitikute, parteide) toetamine lubatav. Kui paljudel Eesti ettevõtetel on olemas elementaarsed puutumatuse ja aususe põhimõtted? Vaja oleks ISO 9000:2000 kvaliteedistandardile ning 14000:2000 seeria keskkonnajuhtimise standardile täiendust eetikastandardi näol. Seni kuni ärimehed maksavad poliitikute arved, ei ole kodanikul põhjust rahulikult magada. 

Kommentaarid

  1. Eetikastandardi alla käiks nii Schröderi kui Lipponeni praegused töökohad.
    Ja loomulikult roheliste (Strandberg) kliimaagentuuri seosed hääletamisega teistes punktides. Agentuurile raha, ühele seadusele hääled.
    Siin on ehk põhipunkt et eetikat ei ole. Seda ei tule ka sest riigikogus lõpeks siis lehmakauplemine. Aga see on ju põhitegevus.

    VastaKustuta

Postita kommentaar

Aitähh selle ilusa ja magusa kommi eest!

Populaarsed postitused sellest blogist

Turboringristmik ei ole ringlemisristmik

"Suvetuuri" tagantjäreletargutuse esimene episood tuleb Tartust, turbo-ringristmike pealinnast. Eesti esimene turboringi tunnustega ring on Anne ristmik Sõpruse viadukti otsas. Suhteliselt viimasel minutil enne ehitushanget tõmmati foorristmiku plaanile pidurit ja hästi tehti. Tänaseks teame, et ristmik toimib suuremate probleemideta. Ehk on see andnud julgust kavandada ikka rohkem turbo ja muidu ringe!? Üheks põhjuseks on kindlasti ka projekteerijate ja tellijate koolitamine ning vähemalt inseneride parem arusaamine turboringi eelistest (vähem konflikte, suurem ohutus ja läbilaskvus). Tüüpiline turboring, https://en.wikipedia.org/wiki/Roundabout Tartu on kuulus ka selle poolest, et pulmarongid tavatsevad tiirutada nn Lõunakeskuse ehk Riia ringristmikul ja sellega teisi liiklejaid pealtvaatajaks sundida. Traditsioonilise ringristmiku eripära ongi see, et võib jäädagi ringlema, kui aja ja bensiiniga midagi paremat teha ei ole. Kuigi see ei ole eesmärk omaette, on turborin

Lahendus Jüri muna probleemile: topeltpasun

Põhikaart 1994. Jüri muna. Allikas: Maa-ameti geoportaal ca 1988 aastal valmis Tallinna ringtee ja Tallinn-Tartu maantee eritasandiline munakujuline liiklussõlm. Ehitamise ajal selgus, et projekteeritud ringi põhjapoolne osa oli sattunud muinasasumi kohale ning paralleelselt arheoloogiliste kaevamistega tehtigi projekteeritud ringist muna. See muna teravam serv ehmatas ringil sõitjaid, kes kas Tartu poolt Paldiski suunda või Paldiski poolt Tallinna suunda sõitsid. Eks oli ka väljasõite.. suuremaid kokkupõrkeid siiski ei esinenud.  Niinimetatud süsteemisõlmes, kus ristuvad kaks põhimaanteed, on taotluseks liitumine ja hargnemine ilma kiirust muutmata ( free flow ). See on oluline, sest põhimaanteel liigutakse kiiresti pikki vahemaid ja järsud kiirusemuutused on ohtlikud. Ristikheinakujuline sõlm on selleks vägagi levinud, kuna vajab ainult ühte viadukti, kuid lühikeste põimumisalade tõttu neid tänapäeval pigem välditakse. Eesti ainus puhtakujuline ristikhein on Kanama liiklussõlm. Pigem

Võõbu-Mäo | Autorijärelevalve

Käesolev on seerias kolmas ja viimane postitus. Meenutame, et 2018 aastal käisin ma veel pooleliolevat Kose-Võõbu objekti takseerimas ning 2020 koroona-aastal vahetult enne avamist uuesti kiitmas . Käesoleva postituse keskmes on Võõbu-Mäo teelõik, kuid enne veel täppisteadust Kose-Võõbu lõigu osas. Kõige esimeses postituses ma ei kippunud hinnanguid jagama, siis teises oli põhjust ja tänaseks kogunenud info põhjal peab neid hinnanguid täiendama. Nimelt on praktikas saanud tõendust, et Toru-Pilli riste viadukti asendamine alamõõdulise tunneliga on väga suur viga (sõnastan nii pehmelt kui on võimalik). Selle tagajärjel ei ole võimalik Liiva küla ühistranspordiga teenindada ning ka kõik ülejäänud Kose elanikud jäid ilma maantee äärsest pikamaa liinide bussipeatusest. Maaleht kirjutas sellest "üllatusest" juba 2019 aastal .  Kose inimesed said petta. Tõsi, neile tehti Kuivajõe sõlme park&ride parkla, kuid see ei ole toimiv lahendus. Kuivajõe sõlmes paiknevad erinevate suun