Selle artikli kirjutasin ma 2018 aasta kevadel. Ei teagi miks ta tookord avaldamata jäi, aga tänaste uudiste valguses võiksin sama teksti uuesti kirjutada, sest kunagi minu poolt ennustatud 15 miljardit on ka lõhki.
Võrreldes 2018 aastaga on muutunud see, et maanteede hoiu raha on kärbitud pea 3 korda väiksemaks, elektriautod on populaarsed ja kehtestatakse automaks, samal ajal raudteedel puudub tulu ja selle ülalpidamist toetatakse üle 30 miljoniga aastas. Riik on küll näiliselt õhuke, aga praeguseks on RBE aastased palgakulud kasvanud juba 10 miljonini ja kasvavad hooogsalt edasi. Projekti aus koordinaator küll enam projekti ei koordineeri.
Kui nüüd peaks uuesti tulevikku ennustama, siis .. ah, parem mitte.
Tule võrklaev appi!
---
Võrreldes ühte õuna korvitäie kartulitega ning esitades ainult meelepärast infot saab maalida pildi meie tulevase söögiisu rahuldamiseks sobiva ühe mahetoodetud õunaga pestitsiididega mürgitatud mädanevate kartulite asemel. Rail Baltica projektikoordinaator Kristjan Kaunissaare toob oma ausust lubava artikliga lausa pisara silma - meil tuleb maksta, sest tasuvat infrastruktuuri ei olegi olemas ja seega peaks meil olema rohkem, mida kinni maksta, sest nii näeb ette suur plaan balti rahvaste päästmiseks mürgitavate rekkade käest.
Kahtlemata on infrastruktuuri rahastamine riigi (so rahva) strateegiline otsus. Selline strateegiline otsus arvestab transpordiliikide koostoimet, mitte ei rebi kontekstist välja ühte projekti ja esita seda kogu transpordisüsteemina. Raudtee on transpordiliik, mis eksisteerib Eestis ja teistes Balti riikides enne sisepõlemismootori ja auto leiutamist. Rail Baltic on projekt, mis toob Eestisse senise 2164km raudteesüsteemiga ühildamatud 200km rööpaid. Selle projekti tasuvusest rääkimine niisiis on tabu ja ketserlikkus.
---
Võrreldes ühte õuna korvitäie kartulitega ning esitades ainult meelepärast infot saab maalida pildi meie tulevase söögiisu rahuldamiseks sobiva ühe mahetoodetud õunaga pestitsiididega mürgitatud mädanevate kartulite asemel. Rail Baltica projektikoordinaator Kristjan Kaunissaare toob oma ausust lubava artikliga lausa pisara silma - meil tuleb maksta, sest tasuvat infrastruktuuri ei olegi olemas ja seega peaks meil olema rohkem, mida kinni maksta, sest nii näeb ette suur plaan balti rahvaste päästmiseks mürgitavate rekkade käest.
Kahtlemata on infrastruktuuri rahastamine riigi (so rahva) strateegiline otsus. Selline strateegiline otsus arvestab transpordiliikide koostoimet, mitte ei rebi kontekstist välja ühte projekti ja esita seda kogu transpordisüsteemina. Raudtee on transpordiliik, mis eksisteerib Eestis ja teistes Balti riikides enne sisepõlemismootori ja auto leiutamist. Rail Baltic on projekt, mis toob Eestisse senise 2164km raudteesüsteemiga ühildamatud 200km rööpaid. Selle projekti tasuvusest rääkimine niisiis on tabu ja ketserlikkus.
Transpordisüsteem
on majanduse vereringe. See on hästi näha meie maanteede liiklussagedustes, mis
korreleeruvad majanduskasvuga (ka negatiivsega). Kui ma oleksin peamajandusminister, siis
ma paneks enda kabineti seinale ekraani jooksvate liiklussageduse numbritega,
et oleksin kursis majanduse olukorraga ja saaksin teha informeeritud otsuseid.
Muidugi ei tähenda korrelatsioon automaatselt kausaalset seost. Piirikaubandus
elavdab küll liiklust maanteedel, kuid alati ei pruugi sellest meie majandus paraneda.
To be smart ass you need to be smart first.
Projekti
koordinaator esitab tõese numbrina aastaseks maanteehoiuks kuluvad 250 miljonit
eurot, mis tulevat riigieelarvest. See justkui sularahaautomaadist tulev kingitus
teede, kui avaliku teenuse kasutajatele on tõesti suur number, juhtumisi sama
suur number Eurosid kulub praeguste rehnutite järgi Rail Balticu Eesti poolseks
kaasfinantseerimiseks. Teisalt, jättes viie aasta jooksul maanteed hoidmata,
saaksime ju suure õuna ilma Euroopa toetuseta!
Ilmselt jättis
toimetaja välja artiklist selle lõigu, kus projekti koordinaator tahtis rääkida
sellest, kuidas ja kui palju raha riigieelarvesse teekasutajate käest
kasutustasudena kooritakse. Kuna mina avaldan oma artikli oma blogis, siis kellegi
Eurohalvatud käsi siin artiklit ei kärbi. Statistikaameti andmetel maksid
teekasutajad 2017 aastal kokku 464,4 miljonit eurot makse (bensiiniaktsiis
135.7, diisliaktsiis 323.4 ja raskeveokimaks 5.3). Seega üle 200 miljoniga
toetasid maanteede doonorid riigieelarvest rahastatavaid teisi tähtsaid tegevusi.
Kuna riigikassa on üks, siis on keeruline väita, et just nendest eurodest
toetati näiteks raudteede „isemajandavat“ eksistentsi. Tänavusest aastast
tõsteti taas kütuseaktsiisi ning kehtestati raskeveokitele ajapõhine
teekasutusmaks.
Transpordil on
kahjulikud välismõjud mida ei saa eitada ja nende vähendamisega tuleb tegeleda.
Paraku on äärmiselt naiivne arvata, et ühe rahvusvahelise raudteega, millel on
Eestis kaks peatust ja kaks kaubaterminali, saab transpordisüsteemi välismõju
vähendada. Vastupidi, kui see raudtee peaks pealemaksmisel muutuma
logistikutele ahvatlevaks, siis raudteele ettevedu hakkab toimuma
kontsentreeritult nendes punktides, kus on juba täna liiga palju autoliiklust
ja suhteliselt sitt infra. Samuti suurendab selline skeem liiklusohtlikkust, mitte ei vähenda seda. Tallinna linn näiteks, vaadake Väo ristmikku ja
häbenege!
Tasuvusanalüüsid
on vajalikud selleks, et eraldada ebamõistlikud projektid mõistlikest. Euroopa
Liit on välja andnud põhjaliku juhendi projektide sotsiaal-majandusliku
tasuvuse rehkendamiseks arvestades kõike seda, mida me väärtustame, sealhulgas
sotsiaalset ja looduslikku keskkonda. Juhendi järgi tuleb kokku rehkendada nii sotsiaal-majanduslikud tulud, kui ka kulud. Paraku on projektide järelevalve
mehhanism ülesehitatud usaldusele ja tagantjäreletarkusele. Projekti kasusaajad
vastutavad reeglite täitmise eest ning seda on kõrged ametnikud korduvalt kinnitanud. Kui pärast projekti realiseerimist selgub,
et projekti elluviimisel ja abirahade väljanõutamisel on kasutatud pettust,
siis tuleb raha tagasi maksta. Seda vaakumit on Eesti maksumaksja saanud oma rahakotis tunda korduvalt. Projekti ju tagasi keerata ei saa, rööpad jäävad
kasusaajale. Kas kasusaaja sellest ka kasu saab, ei ole oluline. Mahapandud
rööpad ja muldkeha ei ole just kuigi likviidsed (jalg- ja jalgrattatee Pärnust Riiga
on juba olemas).
Kui esimene
rehkendus annab negatiivse tulemuse, siis on arusaadavalt vorstirongist
sõltuvatel isikutel tahtmine numbreid korrigeerida. See ei ole esimene ega tõenäoliselt ka viimane kord, kui projekti tasuvust on paberil järgi
aidatud. Kuna projektide elluviimine võtab aastaid, siis on see suhteliselt
riskivaba rehepapluse vorm.
Meie
strateegiline otsus võib olla ka rehepaplus. Oleme ju kreeklaste, hispaanlaste
ja madjaritega ühes liidus ning "jagame samu väärtusi". See on tõesti meie
strateegiline otsus, kas tahame kindlasti just seda ignorantset raudteed
sellisel kujul ja sellise hinnaga osta või valime midagi targemat.
Kommentaarid
Postita kommentaar
Aitähh selle ilusa ja magusa kommi eest!