Otse põhisisu juurde

Sketsid sahtlist: Sõpruse silla Karlova ots


Tartu linnal on nõuka-ajast nuhtluseks kaelas Sõpruse nimeline sild, mis sisuliselt tegi võimalikuks Annelinna elamurajooni ehitamise, kuid mis on ilmatu pirakas (400m pikk ja 20m lai) ja kehva kvaliteediga talasild. Pärast tehnikumi lõppu töötasin Projekteerimisinstituudi Eesti Projekt 5 osakonnas ja ühe tööna sain ma joonistada variante, kuidas Sõpruse sillalt jätkata 4-rajalist prospekti läbi Karlova. Nagu teame, siis Sõpruse sild on täna ühendatud kahe "tuhara" abil Turu tänavaga ja nende tuharate vahelt saab ka Karlova kitsastele elutänavatele, mida ka läbisõiduna kasutatakse (irooniliselt sümboolne!). See harjutus oli suht vägivalgne pliiatsi ja kustukummi piinamine, et selgeks teha, kas sotsialismi viljastuvates tingimustes lateraalne kahju oleks majade lammutamisel väiksem paremal või vasemal pool Õnne tänavat. Õnneks läks nii, et Eesti sai vabaks ja Õnne tänavale jäid kõik majad alles.

Nüüd (35 aastat hiljem) on Tartu linnavalitsus ette valmistanud projekti Sõpruse silla rekonstrueerimiseks, kus muuhalgas kaaluti ka sõiduradade vähendamist, kuid lõpuks jäädi ikkagi vaid sõiduteede kitsendamise ja eraldi jalgrattateede lahenduse juurde. See selleks. Mis projekti juures tegelikult kukalt kratsima paneb on vot see tuharate vaheline tahab olla aga ei ole ringristmik, ehk pigem nagu anaaltapp. Ei ole mina ka veel siin elus kõike näinud.

Sõpruse silla Karlova ots, eskiis, Selektor Projekt. www.tartu.ee
Sõpruse silla Karlova ots, eskiis, Selektor Projekt. www.tartu.ee

Mis on pildil valesti? Kõik on valesti. Tohutu keeruline ja konfliktne skeem, kus on palju sihitut asfalti.  Kas see on jalakäija ja jalgrattasõbralik keskkond? Autojuhi sõbralik?

Kui ma seda nägin, siis ma pidin reageerima. Tegin eskiisi ja saatsin kohe ka linnavalitsusele. Paraku jällegi oleme olukorras, kus "projekt on valmis ja kohe peab hankesse minema".

Projekteerijad ikka veel ei ole endale selgeks teinud kestliku ohutu teedevõrgu printsiipe, sealhulgas funktsionaalset hierarhiat ja homogeensust. Nende printsiipide pealt on kõik lahendused palju lihtsamad ja elegantsemad. Või tahate vaielda?


Wannabe projekteerijad, enne kui te üldse midagi joonestama hakkate, võtke minuga ühendust. Üldjuhul piisab vaid paarist konsultatsiooni tunnist, et leida olukorrale toimiv lahendus. Sedasi hoiate kokku enda ressursse, tellija ressursse, mis kõik on tegelikult meie ühine ressurss ja mis peamine, lõpptarbijad saavad toimiva, ohutu linnaruumi.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Lahendus Jüri muna probleemile: topeltpasun

Põhikaart 1994. Jüri muna. Allikas: Maa-ameti geoportaal ca 1988 aastal valmis Tallinna ringtee ja Tallinn-Tartu maantee eritasandiline munakujuline liiklussõlm. Ehitamise ajal selgus, et projekteeritud ringi põhjapoolne osa oli sattunud muinasasumi kohale ning paralleelselt arheoloogiliste kaevamistega tehtigi projekteeritud ringist muna. See muna teravam serv ehmatas ringil sõitjaid, kes kas Tartu poolt Paldiski suunda või Paldiski poolt Tallinna suunda sõitsid. Eks oli ka väljasõite.. suuremaid kokkupõrkeid siiski ei esinenud.  Niinimetatud süsteemisõlmes, kus ristuvad kaks põhimaanteed, on taotluseks liitumine ja hargnemine ilma kiirust muutmata ( free flow ). See on oluline, sest põhimaanteel liigutakse kiiresti pikki vahemaid ja järsud kiirusemuutused on ohtlikud. Ristikheinakujuline sõlm on selleks vägagi levinud, kuna vajab ainult ühte viadukti, kuid lühikeste põimumisalade tõttu neid tänapäeval pigem välditakse. Eesti ainus puhtakujuline ristikhein on Kanama liiklussõlm. P...

Turboringristmik ei ole ringlemisristmik

"Suvetuuri" tagantjäreletargutuse esimene episood tuleb Tartust, turbo-ringristmike pealinnast. Eesti esimene turboringi tunnustega ring on Anne ristmik Sõpruse viadukti otsas. Suhteliselt viimasel minutil enne ehitushanget tõmmati foorristmiku plaanile pidurit ja hästi tehti. Tänaseks teame, et ristmik toimib suuremate probleemideta. Ehk on see andnud julgust kavandada ikka rohkem turbo ja muidu ringe!? Üheks põhjuseks on kindlasti ka projekteerijate ja tellijate koolitamine ning vähemalt inseneride parem arusaamine turboringi eelistest (vähem konflikte, suurem ohutus ja läbilaskvus). Tüüpiline turboring, https://en.wikipedia.org/wiki/Roundabout Tartu on kuulus ka selle poolest, et pulmarongid tavatsevad tiirutada nn Lõunakeskuse ehk Riia ringristmikul ja sellega teisi liiklejaid pealtvaatajaks sundida. Traditsioonilise ringristmiku eripära ongi see, et võib jäädagi ringlema, kui aja ja bensiiniga midagi paremat teha ei ole. Kuigi see ei ole eesmärk omaette, on turborin...

We need energy and security (not Fail Baltic)

The core nature of the imperialist Russian "culture" is expecting respect for nothing. Apart from the marginal minority they don't deserve any, and they know it. However, instead of looking into the mirror and fixing themselves, they keep blaming, and bullying everyone else, first and foremost their neighbours. Ne uvazajesh, stoli ? Estonia and other Baltic States have decided to cut off from the Russian electricity network. There are many reasons for that, but the most important one is that Ruzzians cannot be trusted. Russia has weaponized its energy and using it to spread "the Russian love" with rockets that have no analogs. Our  decision was made a long time ago and obviously, Orcs have taken it personally - another sign of disrespect that must be punished. It would have been extremely naive to think that Orcs are letting things just go. Potsemu nas ne ljubite ? Well, you have just proved the case, not the first time . Cutting the ties from Orcs started when ...