Otse põhisisu juurde

Liiklusohutuse audit: Pärnu maantee ja Kadaka puiestee ringristmik Tallinnas

Mul on teile häid uudiseid: minu elektroonilises ajukasvajas on avatud uus ripats "liiklusohutuse audit". Kui te näete, et kuskil on midagi liikluskeskkonnaga valesti ja tahate teada, miks juhtuvad õnnetused ja kuidas olukorda lahendada, siis andke teada. wips teeb auditi ja annab praktilisi näpunäiteid.

Esimeseks auditiks valisin Pärnu maantee-Kadaka puiestee-Rohula tänava ristmiku Tallinnas, mida ise kasutan igapäevaselt. Ristmik on ehitatud küllalt hiljuti ümber ringristmikuks. Antud juhul tuleb nõustuda, et ringristmik on kolme jaotustänava ühendamiseks igati asjakohane valik. Seega mõte hea, aga teostus? Projekti autoriks on K-projekt. Tellija Tallinna Kommunaalamet.

Probleem: sagedased õnnetused
Kuivõrd ma kasutan tihti seda ristmikku, siis näen ka palju õnnetusi või nende tagajärgi (killud teel, mahasõidetud aed). Ringristmik on samatasandilistest ristmikest kõige ohutum, kuid ainult siis, kui ta on õigesti lahendatud. Sellel ristmikul on avariid tavapärased, millest suurem osa toimub pildil punasega tähistatud konfliktalas. Nende põhjuseks on valesti valitud ristmiku haarade asetus, mistõttu mitu liitumist ja hargnemist on sattunud tihedalt ühte ristmiku nurka. Lisaks on projekteerija jänni jäänud ringi geomeetriaga, nimelt on ring Kadaka pst ja Rohula tänava vahel veninud ellipsiks ja sõidutee on sisuliselt kaherajaline. Kuna järjestikku on lühikese vahemaaga kolm hargnemist, siis ei saa ringile tulijad aru, milliselt harult soovib ringil olija lahkuda, kui ta suunda näitab. On ju liikluseeskirjades öeldud, et suunda tuleb näidata enne manöövrit, aga peale eelmist võimalikku manöövrit (ristmikku). Niisiis eeldatakse, et suunanäitaja keerab Rohula tänavasse, kuid tegelik kavatsus on hoopis Pärnu maanteele keerata.
Teine tüüpiline õnnetus on seotud liialt suure kiirusega, aga ka ristmiku pealesõidu geomeetriaga Pärnu maanteelt linna suunalt. Kuna pealesõit on täiesti sirge, aga pikiprofiilis langev, siis ei suuda juhid tajuda optimaalset kiirust ning põrutavad ringile välja. Vähemalt ühel korral on roolijoodik suutnud oma plekid lennutada üle ringi Rohula tn ja Pärnu mnt nurgas olevasse kiviaeda ja selle purustada.
Põhjused: ristmiku geomeetria (plaanilahendus)
Joonistasin pildile rohelisega need geomeetrilised elemendid, mida võib pidada enam-vähem korrektseks. Ringi harud tuleb jaotada ringile enamvähem võrdsete nurkade all, mis tagab konfliktpunktide hajutatuse ja liiklejatele selguse. Ringile pealesõidul peavad olema pöörderaadiused väiksemad ja seeläbi ka sõidukiirus väiksem. Ringilt lahkudes seevastu võib kasutada suuremaid pöörderaadiusi, et ringilt lahkumine toimuks kiiremini. Samas tuleb olla valvas, et ringilt lahkumisel on olemas hea nähtavus kergliiklusteedele ja ülekäigukohtadele, et juht oskaks vajadusel kiirust piirata.
Lahendused
Järgnevale pildile kandsin punasega võimaliku geomeetrilise lahenduse, millega harutada laiali konfliktala Rohula tänava otsas. Pärnu maantee haru võiks ju nihutada veelgi enam, kuid siis tuleb ohverdada kõrghaljastust. Täiendavalt võib parandada Kadaka pst ja Rohula tänava vahelist geomeetriat, kui ringi nihutada pisut lõunasse.
Mida teha siis maha jääva Pärnu maantee jupiga? Kuna linnaisad on tolereerinud jaotustänava ääres elumajas ärilist tegevust autode varuosade müügi näol, siis poega seotud parkimisprobleem leiaks siin lahenduse (sinine ala pildid) ja kaoks vajadus parkida kõnniteel.

NB! Käesolev audit on tehtud juba väljaehitatud ristmikule, seega on tegemist tagantjärele tarkusega. Kahjuks ei ole Eestis kombeks tellida projektidele liiklusohutuse auditeid, mis aitaks selliseid vigu vältida ning säästa liiklejate elu, tervist ja vara. Nagu näha, ei ole selline audit kuigi keeruline, ega ka kallis :) Nagu hollandlased ütlevad: safety comes first!

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kurgihooaja kogutud mõtted Reidi tee-maal

Inimestel ei ole muud teha, kui teed projekteerida. Teevad käest kinni Balti ketti ümber laevahuku monumendi. Kirjutavad artikleid ja nõuavad linnaruumi. Kuidas ikkagi on nii, et üks firma teeb 25% Tallinna detailplaneeringutest ja no teedeprojektidest vist 175%? Arutelule aetakse hoogu sisse sotsiaalrahastusega ja mina ka kade ei ole.
Kõik nagu oleks juba sõna võtnud, ainult siin toanurgas on piinlik vaikus. Paar mõtet ma siiski leidsin, olgu need korrastatud ja monoloogi korras arhiveeritud, sest lahkarvamusfestival ja mokalaat jäävad minust kaugele.
Monument võsas Üks põhilisi aruteluteemasid Reidi tänava (mitte enam tee!) puhul on olnud jalakäijate juurdepääs Russalkale Kadrioru pargi suunalt. Need 13 rada on tõesti küsitava väärtusega, nagu kogu muudki projekti nüansid. Selle monumendiga on hoopis teine mure, ta on võssa kasvanud. Ajapaiga vanadelt piltidelt paistab monumendi ümbrus lagedam, kui praegu. Õigupoolest ei olegi monument autos istuvate viimsilaste jaoks eriti nähtav,…

Puhkuse pildid 2015

Sai pisut klõpsutatud, nüüd on sillapildid sõkaldest eraldatud.
Esimesena jäi pildile Mustvee sild, mida ehitajad parasjagu viimistlesid.

 Tegemist on täiesti uue integraalse sillaga. Konsoolsed kaldaavad mahutavad kallasrada.

Silla tekiplaat on õnnestunud kuju ja mõõtmetega. Sambad on ebaproportsionaalselt jämedad ja jäigad. Kaks posti on ka üleliigsed.



Järgmine "veretu jahi" saak Alatskivilt. Kuniks Maanteeamet vaidleb asjaosalistega, peavad inimesed liikuma maantee servas. Vaielda võite ka kümme aastat, ühe kuuga oleks kasvõi truubi toru võinud siia panna. Keevitage kasvõi torupiiretest!







Vahelduseks paadisild Annimatsilt. Ajatu.
Tarvastus on rohkem kui üks sild, millel üleliia palju praktilist väärtust ei paista olema. Kuniks püsivad, on ju kena vaadata ja pildistada ka läbivajunud silda.



Viljandi rippsilda on keeruline kaadrisse püüda, lossimäed on metsa kasvanud.
Raplas on ühed Eesti toekaimad sillad. vana võlvsild sai hiljuti endale raudbetoonist tugevduse, mida silla …

Under Al Reem bridges

Al Reem Island is a new development area east of Abu Dhabi Island where most of the infrastructure and roads are in place since 2012. Many of the buildings are growing here and there already shaping the silhouette of the new highrise city.
Having lived around for more than a year I have many times thought to take a hike under Al Reem bridges. Now there were some compellling reasons to do so including the perfect weather.
The master plan of the northern part of the island (also known as Al Shams) has several channels bridged by the main road network.


There are countless of bridges ready for action. It is still a good chance to meet some desert foxes roaming around during late evenings.
The idea of the master plan is to separate people from cars. Even with the best transit system in place the highrise city will generate a lot of car traffic even more in a place where temperature can reach 50 celsius. So for those who don't like cars there is a good opportunity to walk or cycle alon…