Otse põhisisu juurde

Liiklusohutuse audit: Pärnu maantee ja Kadaka puiestee ringristmik Tallinnas

Mul on teile häid uudiseid: minu elektroonilises ajukasvajas on avatud uus ripats "liiklusohutuse audit". Kui te näete, et kuskil on midagi liikluskeskkonnaga valesti ja tahate teada, miks juhtuvad õnnetused ja kuidas olukorda lahendada, siis andke teada. wips teeb auditi ja annab praktilisi näpunäiteid.

Esimeseks auditiks valisin Pärnu maantee-Kadaka puiestee-Rohula tänava ristmiku Tallinnas, mida ise kasutan igapäevaselt. Ristmik on ehitatud küllalt hiljuti ümber ringristmikuks. Antud juhul tuleb nõustuda, et ringristmik on kolme jaotustänava ühendamiseks igati asjakohane valik. Seega mõte hea, aga teostus? Projekti autoriks on K-projekt. Tellija Tallinna Kommunaalamet.

Probleem: sagedased õnnetused
Kuivõrd ma kasutan tihti seda ristmikku, siis näen ka palju õnnetusi või nende tagajärgi (killud teel, mahasõidetud aed). Ringristmik on samatasandilistest ristmikest kõige ohutum, kuid ainult siis, kui ta on õigesti lahendatud. Sellel ristmikul on avariid tavapärased, millest suurem osa toimub pildil punasega tähistatud konfliktalas. Nende põhjuseks on valesti valitud ristmiku haarade asetus, mistõttu mitu liitumist ja hargnemist on sattunud tihedalt ühte ristmiku nurka. Lisaks on projekteerija jänni jäänud ringi geomeetriaga, nimelt on ring Kadaka pst ja Rohula tänava vahel veninud ellipsiks ja sõidutee on sisuliselt kaherajaline. Kuna järjestikku on lühikese vahemaaga kolm hargnemist, siis ei saa ringile tulijad aru, milliselt harult soovib ringil olija lahkuda, kui ta suunda näitab. On ju liikluseeskirjades öeldud, et suunda tuleb näidata enne manöövrit, aga peale eelmist võimalikku manöövrit (ristmikku). Niisiis eeldatakse, et suunanäitaja keerab Rohula tänavasse, kuid tegelik kavatsus on hoopis Pärnu maanteele keerata.
Teine tüüpiline õnnetus on seotud liialt suure kiirusega, aga ka ristmiku pealesõidu geomeetriaga Pärnu maanteelt linna suunalt. Kuna pealesõit on täiesti sirge, aga pikiprofiilis langev, siis ei suuda juhid tajuda optimaalset kiirust ning põrutavad ringile välja. Vähemalt ühel korral on roolijoodik suutnud oma plekid lennutada üle ringi Rohula tn ja Pärnu mnt nurgas olevasse kiviaeda ja selle purustada.
Põhjused: ristmiku geomeetria (plaanilahendus)
Joonistasin pildile rohelisega need geomeetrilised elemendid, mida võib pidada enam-vähem korrektseks. Ringi harud tuleb jaotada ringile enamvähem võrdsete nurkade all, mis tagab konfliktpunktide hajutatuse ja liiklejatele selguse. Ringile pealesõidul peavad olema pöörderaadiused väiksemad ja seeläbi ka sõidukiirus väiksem. Ringilt lahkudes seevastu võib kasutada suuremaid pöörderaadiusi, et ringilt lahkumine toimuks kiiremini. Samas tuleb olla valvas, et ringilt lahkumisel on olemas hea nähtavus kergliiklusteedele ja ülekäigukohtadele, et juht oskaks vajadusel kiirust piirata.
Lahendused
Järgnevale pildile kandsin punasega võimaliku geomeetrilise lahenduse, millega harutada laiali konfliktala Rohula tänava otsas. Pärnu maantee haru võiks ju nihutada veelgi enam, kuid siis tuleb ohverdada kõrghaljastust. Täiendavalt võib parandada Kadaka pst ja Rohula tänava vahelist geomeetriat, kui ringi nihutada pisut lõunasse.
Mida teha siis maha jääva Pärnu maantee jupiga? Kuna linnaisad on tolereerinud jaotustänava ääres elumajas ärilist tegevust autode varuosade müügi näol, siis poega seotud parkimisprobleem leiaks siin lahenduse (sinine ala pildid) ja kaoks vajadus parkida kõnniteel.

NB! Käesolev audit on tehtud juba väljaehitatud ristmikule, seega on tegemist tagantjärele tarkusega. Kahjuks ei ole Eestis kombeks tellida projektidele liiklusohutuse auditeid, mis aitaks selliseid vigu vältida ning säästa liiklejate elu, tervist ja vara. Nagu näha, ei ole selline audit kuigi keeruline, ega ka kallis :) Nagu hollandlased ütlevad: safety comes first!

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Under Al Maryah bridges

Did you see the Abu Dhabi Tour on TV? I did. Great views of Abu Dhabi Corniche, Louvre under construction, Saadiyat bridge, Khalifa highway, Ferrari World, Yas Circuit, Sheikh Zayed Grand Mosque and more. Definitely a magnetic effect to attract more tourists to the city that didn't exist 40 years ago.
From the birds eye view it all looks so stunning wow-I-want-to-go-there. Having lived here for some time I can tell that it may not be as compelling on the street level and you'd better watch your step. But there are some high quality developments like Al Maryah Island for example that already has the hotel, the hospital and the mall open with extremely well detailed seaside promenade and downtown silhouette view. Here is one picture expressing the vision of Maryah Island.

Currently the city is building two new bridges to connect Maryah Island with the city centre also known as the Tourist Area on Abu Dhabi island and two other bridges to connect with Reem island.
We went for the…

Turboringristmik ei ole ringlemisristmik

"Suvetuuri" tagantjäreletargutuse esimene episood tuleb Tartust, turbo-ringristmike pealinnast. Eesti esimene turboringi tunnustega ring on Anne ristmik Sõpruse viadukti otsas. Suhteliselt viimasel minutil enne ehitushanget tõmmati foorristmiku plaanile pidurit ja hästi tehti. Tänaseks teame, et ristmik toimib suuremate probleemideta. Ehk on see andnud julgust kavandada ikka rohkem turbo ja muidu ringe!? Üheks põhjuseks on kindlasti ka projekteerijate ja tellijate koolitamine ning vähemalt inseneride parem arusaamine turboringi eelistest (vähem konflikte, suurem ohutus ja läbilaskvus).
Tartu on kuulus ka selle poolest, et pulmarongid tavatsevad tiirutada nn Lõunakeskuse ehk Riia ringristmikul ja sellega teisi liiklejaid pealtvaatajaks sundida. Traditsioonilise ringristmiku eripära ongi see, et võib jäädagi ringlema, kui aja ja bensiiniga midagi paremat teha ei ole. Kuigi see ei ole eesmärk omaette, on turboringristmik ringlemisvaba ehk pulmarong peab valima õige raja ringile…

Kurgihooaja kogutud mõtted Reidi tee-maal

Inimestel ei ole muud teha, kui teed projekteerida. Teevad käest kinni Balti ketti ümber laevahuku monumendi. Kirjutavad artikleid ja nõuavad linnaruumi. Kuidas ikkagi on nii, et üks firma teeb 25% Tallinna detailplaneeringutest ja no teedeprojektidest vist 175%? Arutelule aetakse hoogu sisse sotsiaalrahastusega ja mina ka kade ei ole.
Kõik nagu oleks juba sõna võtnud, ainult siin toanurgas on piinlik vaikus. Paar mõtet ma siiski leidsin, olgu need korrastatud ja monoloogi korras arhiveeritud, sest lahkarvamusfestival ja mokalaat jäävad minust kaugele.
Monument võsas Üks põhilisi aruteluteemasid Reidi tänava (mitte enam tee!) puhul on olnud jalakäijate juurdepääs Russalkale Kadrioru pargi suunalt. Need 13 rada on tõesti küsitava väärtusega, nagu kogu muudki projekti nüansid. Selle monumendiga on hoopis teine mure, ta on võssa kasvanud. Ajapaiga vanadelt piltidelt paistab monumendi ümbrus lagedam, kui praegu. Õigupoolest ei olegi monument autos istuvate viimsilaste jaoks eriti nähtav,…