Käisin Tallinna visioonikonverentsil "Trammile!". Kahjuks oskavad kesikud kõik ilusad asjad ära rikkuda oma eksistentsiga. Toomas Vitsuti sissejuhatav sõnavõtt euro vastandamisest trammile oli haige. Ta tegi seda füüreri valvsa pilgu all, kui see oli tehtud, siis võis füürer lahkuda... Toomas, ehk ei olegi sa nii haige mees?
Järgnenud ettekanded olid siiski poliitikavabad ja huvitavad, eriti Hardo Aasmäe ettekanne "Surutisest välja". Mõte, et igasugune areng toimub vaid surutises, on paraku tõde. Vaadates kasvõi ennast, hea elu teeb laisaks. Eks tuleb järgi mõelda ja tegutseda.
Samal ajal lugesin arvutist meile ja sinna potsatas kutse Kommunaalmajanduse konverentsile, mida korraldab Kommunaalmajanduse Ühing. Vaatasin kava ja nägin mitte ühe, vaid kolme kesiku nime. Otsige lolli, mina teie poliitloengule ei tule, ammugi mitte raha eest.
Trammidest rääkides jäi mulje, et tegemist on kinnisideega. Kinnisidee on ka kesklinnas trammi viimine maa alla. Minu esimene küsimus oligi, et miks räägitakse ainult maa-alusest trammist, on olemas ka 2 korrus. Vastus kõlas Irina Raua suust: tramm teeb müra ja 3 korruse tasapinnas olev trammitee lõhub linnapilti. Muidugi on see nii, kui unistada trammist, mis sõidab rööbastel ja krigiseb pööretel.
Siit edasi oligi minu küsimus, et kas meie visioon mitte eelmisest sajandist ei pärine?
Hardo Aasmäe loogilise arutelu tulemusena jõudsime sinna, et ainus võimalik väljapääs olukorrast on vedada hulgi.. Samas rääkis ta ilmekalt ja loogiliselt, et kuigi me rätsepa juures ei käi ja riietume valdavalt Hiinas hulgi toodetud riietesse, on peagi tulekul robot-rätsepad, kes lühikese aja jooksul teevad soodsalt Sulle sobiva ja ainulaadse ülikonna ja seda tänavanurgal.
See robot-rätsep ei ole üldsegi mitte kaugel, Tartu ülikoolis juba sellega tegeldakse.
Samal ideel põhineb ka tegelikult 21 sajandi ühistranspordi visioon - reageeriv transport. Selle asemel, et inimesed ootaksid trammi, võiks hoopis tramm või buss oodata inimest, nagu taksod peatuses. Andes märku, sõidab tramm ette ja sõidab sinna, kuhu vaja, ilma ümberistumisteta.
Konverentsi vestlusringis rääkis adekvaatset juttu Dago Antov (ikkagi spetsialist). Pelgalt uute trammide ja liinide ehitamine ei lahenda sotsiaalset probleemi - ma tahan valida ise oma sõidukaaslased, valida ise oma raadiokanali, temperatuuri, lõhnademaailma.
See mida me vajame, on kirjeldatud siin. Kallis? Tramm on ka kallis, aga marginaalne ja eilne.
Kommentaarid
Postita kommentaar
Aitähh selle ilusa ja magusa kommi eest!