Otse põhisisu juurde

Lugusid haldusreformist | Intro

Haldusreform (C) Urmas Nemvalts
Haldusreform on teema, mis on vahelduva eduga aktuaalne Eesti riigi taasloomisest saadik. Reforme on ka tehtud, midagi on liidetud ja jälle lahutatud, midagi on erastatud ja tagasi ostetud. Miks, mida ja milleks üldse reformida? Kuidas see tavainimest mõjutab ja miks hoolida?
Järgnevate haldusreformi teemaliste heietuste sissejuhatuseks üks lugu reformimise kaudsetest mõjudest.

Rootsi riik on Skandinaavias teenäitajaks, sest teadagi on Rootsi kuningal olnud pikka aega siinsete maade üle võimu. Rootsi Maanteeametit hakati reformima 1992 aastal ning tollal oli kõigis põhjala riikides teedehoiu süsteem riigi oma. Ka teede hooldus tehti riigi poolt ja ettevõtjate abi kasutati ainult infrastruktuuri loomisel. Siis leiti, et riigipoolne majandamine on ebaefektiivne ja tuleb luua konkurents. Soomlased vaatasid kõrvalt, kuidas endised vasallid tegutsesid ning otsustasid kaheaastase viivitusega minna sama teed. Teehoid lahutati teede haldamisest, algas ulatuslik erastamine, restruktureerimine, jne. Tänaseks on Soome Maanteeametist (Tiehallinto) saanud Rootsi riigi eeskujul Liiklusameti üks osakond.
Mul oli võimalus vahetult enne Soome Maanteeameti reformide algust töötada praktikandina Kesk-Põhjamaal Maanteeameti kohalikus kontoris järelevalve tehnikuna ja projekteerimistehnikuna. Muidugi tekkisid suurepärased sõbrad ja mõttekaaslased, kelledest osadega suhtleme tänaseni. Sealjuures üks nendest sõpradest oli reformide tuline toetaja, tema silmis särasid juba suurlinna tuled ja karjääri võimalus. Teine sõber Heikki läks aga paratamatusega kaasa, mis tal üle jäi.
Reformi tulemusena kadus ära palju kohapealseid kontoreid, kus seni oli tegeldud teehoiu korraldamisega. Kontor jäi tühjaks ka Ylivieskas. Need inimesed, keda süsteem vajas, said võimaluse edasi töötada suuremates keskustes. Minu hea sõber Heikki, kes tegeles teehoiu planeerimisega, sai kuni reformini tööl käia jalgsi või jalgrattaga, sest kontor paiknes kodust vaid kilomeetri kaugusel. Nüüd liikus töökoht 123km kaugusele Oulusse. Oulu on küll kena koht, kus jalgratta kasutus on Soome linnadest suurim, kuid elamine on ka kallim. Mõte kolida kogu perega Oulusse ei olnud ilmselgelt vastuvõetav. Heikki leppis igapäevase edasi-tagasi sõitmisega. Sedasama tegid ka teised kolleegid.
Kuigi rongiühendus oli olemas, kasutasid mehed töölkäimiseks autot, sest see oli kiirem ja paindlikum. Iga minut transpordis veedetud aega oleks ju olnud pere ja vaba-aja arvelt. Kulude jagamiseks lepiti kokku nii, et ühel nädalal sõideti Heikki autoga, teisel nädalal kolleegi autoga. Kuni ühe tuisuse ja karge veebruarikuu hommikuni, mil kollegi juhtimisel ei õnnestunud mõõdasõit eesliikuvast veokist ning kokkupõrkel vastutuleva veokiga hukkusid nii Heikki kui ka tema kolleeg. Kolmas kolleeg kes tagaistmel pikali magas, murdis mõlemad sääred ja reied, kuid pääses ainsana eluga.

Iga kord, kui keegi räägib riigi juhtimise efektiivsuse parandamisest, meenub mul see lugu. On vägagi tõenäoline, et see lugu ei ole ainus omataoline. On vägagi tõenäoline, et selliseid lugusid võib leida ka Eestist. Nii avalikust, kui erasektorist.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Võõbu-Mäo | Autorijärelevalve

Käesolev on seerias kolmas ja viimane postitus. Meenutame, et 2018 aastal käisin ma veel pooleliolevat Kose-Võõbu objekti takseerimas ning 2020 koroona-aastal vahetult enne avamist uuesti kiitmas . Käesoleva postituse keskmes on Võõbu-Mäo teelõik, kuid enne veel täppisteadust Kose-Võõbu lõigu osas. Kõige esimeses postituses ma ei kippunud hinnanguid jagama, siis teises oli põhjust ja tänaseks kogunenud info põhjal peab neid hinnanguid täiendama. Nimelt on praktikas saanud tõendust, et Toru-Pilli riste viadukti asendamine alamõõdulise tunneliga on väga suur viga (sõnastan nii pehmelt kui on võimalik). Selle tagajärjel ei ole võimalik Liiva küla ühistranspordiga teenindada ning ka kõik ülejäänud Kose elanikud jäid ilma maantee äärsest pikamaa liinide bussipeatusest. Maaleht kirjutas sellest "üllatusest" juba 2019 aastal .  Kose inimesed said petta. Tõsi, neile tehti Kuivajõe sõlme park&ride parkla, kuid see ei ole toimiv lahendus. Kuivajõe sõlmes paiknevad erinevate suun

Ausad hädavaled

Selle artikli kirjutasin ma 2018 aasta kevadel. Ei teagi miks ta tookord avaldamata jäi, aga tänaste uudiste valguses võiksin sama teksti uuesti kirjutada, sest kunagi minu poolt ennustatud 15 miljardit on ka lõhki.  Võrreldes 2018 aastaga on muutunud see, et maanteede hoiu raha on kärbitud pea 3 korda väiksemaks, elektriautod on populaarsed ja kehtestatakse automaks, samal ajal raudteedel puudub tulu ja selle ülalpidamist toetatakse üle 30 miljoniga aastas. Riik on küll näiliselt õhuke, aga praeguseks on RBE aastased palgakulud kasvanud juba 10 miljonini ja kasvavad hooogsalt edasi. Projekti aus koordinaator küll enam projekti ei koordineeri. Kui nüüd peaks uuesti tulevikku ennustama, siis ..  ah, parem mitte.  Tule võrklaev appi! --- Võrreldes ühte õuna korvitäie kartulitega ning esitades ainult meelepärast infot saab maalida pildi meie tulevase söögiisu rahuldamiseks sobiva ühe mahetoodetud õunaga pestitsiididega mürgitatud mädanevate kartulite asemel. Rail Baltica projektikoordi

Turboringristmik ei ole ringlemisristmik

"Suvetuuri" tagantjäreletargutuse esimene episood tuleb Tartust, turbo-ringristmike pealinnast. Eesti esimene turboringi tunnustega ring on Anne ristmik Sõpruse viadukti otsas. Suhteliselt viimasel minutil enne ehitushanget tõmmati foorristmiku plaanile pidurit ja hästi tehti. Tänaseks teame, et ristmik toimib suuremate probleemideta. Ehk on see andnud julgust kavandada ikka rohkem turbo ja muidu ringe!? Üheks põhjuseks on kindlasti ka projekteerijate ja tellijate koolitamine ning vähemalt inseneride parem arusaamine turboringi eelistest (vähem konflikte, suurem ohutus ja läbilaskvus). Tüüpiline turboring, https://en.wikipedia.org/wiki/Roundabout Tartu on kuulus ka selle poolest, et pulmarongid tavatsevad tiirutada nn Lõunakeskuse ehk Riia ringristmikul ja sellega teisi liiklejaid pealtvaatajaks sundida. Traditsioonilise ringristmiku eripära ongi see, et võib jäädagi ringlema, kui aja ja bensiiniga midagi paremat teha ei ole. Kuigi see ei ole eesmärk omaette, on turborin