Eestlastel on kombeks hädaldamine, et oleme väikesed. Ka
talendijahi sloganiks on "Teeme koos Eesti suuremaks!". Kas meie kodumaa on peenis? Vabandan, aga selline küsimus tekkis puhkusereisil Andorras. Ok, president mõtleb suuruse all kindlasti midagi muud, aga siis võiks seda ka nii nimetada.
|
Puente de Paris, nimi tõlget ei vaja. Suurus ei ole oluline, detailid on. |
Andorra on riik, mis on Eestist 10 korda vanem, pindalalt 100 korda väiksem ja rahvaarvult 16 korda väiksem. Andorras ei ole raudteed ega lennuvälja. Lähim lennuväli asub Barcelonas, 200 km ja 3 tunni kaugusel. Sellegipoolest leiab igaaastaselt tee Andorrasse 10 miljonit turisti aastas ning turism moodustabki 80% kogu majandusest (loe: rikkusest).
Turism Andorras on seotud suurusega küll - Püreneede mäestik on ideaalne sihtkoht nii talvisteks, kui suvisteks harrastusteks. Seega esimese asjana on vajalik
põhjus, mis inimesi tõmbab, alles seejärel räägime infrastruktuuri vajadusest. Meie poliitikute juures paistab olema siiski riistapikendus esimene mõte - olgu see siis 4-rajaline maantee või kiirrong perifeeriasse. Samal ajal on Lennarti nimeline lennujaam meie tõmbenumbrist vaid 2km ehk 10 valgusfoori (loe: punase laterna) kaugusel! Pean silmas vanalinna, mitte Ülemiste keskust, sest Andorra on meiega võrreldes maksuparadiis.
Kui juba jutt kaubandusteemale läks, siis Andorras ei ole tohutuid kultuurikeskusi. On äritänavad, nagu vanasti olid kõikides linnades (külades). Samas ei ole tegemist ainult jalakäijate liiklusruumiga, nagu kombeks Põhjamaades.
|
Andorra la Vella peamine äritänav - Avinguda Meritxell |
Jalgratas ei ole Andorras transpordivahend, sest jalgratastele eraldi liikumisruumi lihtsalt ei ole ja pidevalt mäkke ronides oleks jalgratas rohkem tülinaks. Jalgrattad olid poes müügil küll, aga tänavapildis õnnestus näha 10 päeva jooksul vaid ühte! Küll on mopeedid igati ok ka talvisel ajal, sest linnatänavatele lumi seisma ei jää.
Ruumipuudusel on paratamatu, et teed tuleb ehitada mitte pinnasele vaid betoonile - tugimüürid, konsoolid, sillad, viaduktid on pidevalt sinu all. Kui seda näed ja koged, siis saad aru, millised hädapätakad me oleme (
vihje diletalentidele).
|
Tunneli, vantsilla ja eritasandilise ristmiku ehitus Andorra la Vella ja Ordino vahel. |
Multimodaalse transpordisüsteemi rajamine oleks Andorra puhul ajuvaba. Sisuliselt on ainus alternatiiv õhkrehvidele köisraudtee. Encampis kohalikud ka kasutavad kitsede transpordiks vastavat köisraudtee vagunit.
|
Ringristmikke on palju, ka seal, kus ristmikku ei ole - lihtsalt tagasipöördeks. Antud ristmik on pooleldi estakaadil (vuugid on Trelleborgi toodang) |
On selge, et 10 miljonit turisti on liikluses väljakutse. Ummikud on normaalne nähtus, stress mitte.
Andorras on maailma pikim oodatav eluiga - 85 aastat. Lisaks tervislikele eluviisidele ja mägedele on ehk oma osa ka
groove'i chill-out muusikal.
Kokkuvõtteks demokraatia pidupäeva eelõhtul on sõnum see, et tegelgem põhjusega, mitte tagajärgedega. Mitte keegi ei tule siia 4-rajalise savitee või kiirraudtee pärast. Nende puudumise pärast ei lähe siit ka keegi ära. Ei tööline ega ettevõtja.
Turismimagnet? Mausoleum mehele, kes lammutas Nõukogude Liidu? Mis siis et ta veel hinge pole heitnud. Ei ma ei mõtle Mihkli peale.
VastaKustutaIvan Orav on ju põrgus?
VastaKustutaKui Vanalinn välja jätta, siis mille krdmine pärast peaks keegi siia kaugele, maailma kuklale tulema?
VastaKustutaSee on miljoni euro küsimus.
Üks mausoleum võeti täna maha. Vabaduse platsilt. Kuid viimaste valimiste häältemagneti võiks samamoodi sinna klaaskerasse eksponeerida. Koos vihmavarjuhoidjaga muidugi.
VastaKustutaMiljoni euro küsimusele vastus!
VastaKustutahttp://ca.news.yahoo.com/blogs/good-news/estonia-safest-country-world-20110328-101755-261.html
seega oleks mõeldav riia - tartu - otepää - tallinn rongiliin? viimase otsa helsingisse kataksid suuremad laevad. rõhuda saaks eelkõige mitte kiirusele, vaid mugavusele. rongis on parem õlut juua ja magada saab ka.
VastaKustutaNot really.. Kui Andorras käib aastas 10 miljonit turisti 80 tuhande elaniku kohta, siis terves Lõuna Eestis ei käi ka ühte miljonit mitte. Vahet pole, need inimeste koguses saab edukalt veetud bussidega, mugavalt. Mugavuse on ka paindlikkus, sihtkohtade mõttes näiteks..
VastaKustuta... siis tuleb korraldada Otepää taliolümpiamängud
VastaKustuta... ja nii igal aastal. :)
VastaKustuta.. ja igal päeval..
VastaKustutaPäris nõus ma ei ole. Rongidega saab turist kohale tulla, olgu neid siis sada või miljon. Kas just ülikiirronge vaja, see iseasi! Inimesi on erinevaid, on neid, kes hindavad kiirust, ja neid, kes mugavust. Kiiruse jaoks osaliselt on lennuk.
VastaKustutaAga Eestis vaadata on küll. Mitte ainult vanalinn.