Otse põhisisu juurde

Riigihange(ldus)test

Kirjutasin eelmise aasta lõpul ajakirjas Ehitaja artikli riigihangete teemal. Riigihangete teemat olen ka siin blogis varasemalt käsitlenud. Nüüd siis roosa lehe kord.

Viimasel ajal on ehitusvaldkonnas teema vägagi aktuaalne. Tavapärane on, et probleemist hakatakse kõva häälega ja valesti rääkima siis, kui selle tagajärjed ilmselgelt avalduvad. Lisaks sellele, et kokku hakkavad kukkuma ehitised, kukuvad ära ka ehitajad. Probleem aga pole tekkinud üleöö ja sellel ei ole ka masuga midagi pistmist.

Riigihangete probleemistik on mitmetahuline ja üldse mitte lihtne. Selle põhjused ulatuvad meie minevikku - pikka aega kontrollimehhanismidele toetunud ühiskonnas elanud ei oska teisiti olla, kui eeldada, et kõik (ametnikud) on pätid, kaabakad ja päevavargad. Mõtteviis, et me ajame kõik ühist asja partneritena, on ikka veel võõras. Pidevalt on meie vahel piirid - teie ja meie. Olgu need siis haldusterritoriaalsed piirid või avalikku sektorit erasektorist eraldav rindejoon. Keegi ei näe ega taha näha ühisosa. Ammugi mitte tervikut. Sedasi kirjutatakse meil seadusi ja korraldatakse hankeid. Väga vähe on neid ametnikke (ameteid), kes mõtlevad tänasest kaugemale ja vähemalt püüavad hankeid korraldada väärtuspõhiselt ehk majanduslikku soodsust hinnates. Valdavalt jääb asi oskuste ja ajaressursi taha.

Sattusin lugema sir John Egani juhtimisel koostatud aruannet Briti asepeaministrile aastast 1998. Aruande sisu on ülevaade Briti ehitusvaldkonna masendavast seisust ning toodud konkreetsed ettepanekud, kuidas seda parandada. Üleskutse liikuda odavuse ostmiselt väärtuse ostmisele oli tollal brittide jaoks ilmselt uus, kuid mitte ameeriklastele ega paljudele teistele. Meile on väärtuse juhtimine jätkuvalt avastamata. Tänaseks on monarhistide ehitusturg muutunud totaalselt.

Sageli kuulen väidet (no peaaegu iga päev, kurat võtaks!), et riigihangete seadus sunnib valima odavamat. See väide on vale, hädavale laiskadele ja lollidele. RHS §31 lg 3 tuleneb, et ainult hinnakriteeriumit võib kasutada üksnes siis, kui hankelepingu ese on hankedokumentides ammendavalt määratud. Sisuliselt on hinnakriteerium lubatav ainult asjade ostul, mis on üldlevinud ja laialdaselt saadaval. Kui asju tuleb alles tegema hakata, siis tähendab see automaatselt määramatust ja tuleb hinnata majanduslikku soodsust. Hind võib olla üks osa majandusliku soodsuse hindamisel, kuid selle osakaal sõltub hanke objektist. Mida suurem on määramatus, seda väiksem olgu hinnakriteeriumi osakaal.

Veelgi selgem on asi erinevate teenuste korral, mille puhul ei saa mahtu kuidagi määrata. Olgu selleks mistahes nõustamine, kavandamine, eksperthinnangu andmine vms.

On teada, et hangete tingimusi ja ka pakkumuste hindamiskriteeriumeid on palju vaidlustatud. Viimasel ajal on VaKo otsused hakkanud ka natuke mõistlikumaks muutuma ning näitavad, et majanduslikku soodsust saab hinnata, kuid seda lihtsalt ei osata õigesti teha. Samas ei tea ma ühtegi juhtumit, kus oleks vaidlustatud hinnakriteeriumi kasutamine. Kellel katkeb kannatus esimesena?

Kommentaarid

  1. Kogu projekteerimise ja ehitamise hinnapõhise võrdlemise juures ununeb paljudel ära üks selline pisiasi, et see "asja valmistegemisele" kulunud raha on kogu "asja" kasutusea jooksul sellele kulutatud rahahulgast üks väiksemaid osi. Kui sellesama "asja" tellija on hiljem ka selle kasutaja ja ülalpidaja, siis näitab pelk silmad punnis "valmistegemise" kulude jälgimine masendavat lühinägelikkust, mis maksab kätte alles hiljem. Riigi puhul on selle finantseerijaks kahjuks maksumaksjad.

    VastaKustuta

Postita kommentaar

Aitähh selle ilusa ja magusa kommi eest!

Populaarsed postitused sellest blogist

Inimkanalisatsiooniehitajad ehk IKE

Mulluse kolmemõttelise postituse  järel olen pikalt mõelnud, kuidas suhestuda sellise "kosmosest on huvitav vaadata" inseneeriaga, mida Eestis häbi tundmata betoneeritakse. Ma tõesti ei taha olla see igiilkuja, keda tuntakse kolleegidele verbaalse pasuna andjana. Teisalt, nähes kuidas nüristu ajab oma ogaraid oksi ja iga uue projekti eesmärk on olla eelmisest sügavam must auk, mille kõrval ekretiinide sõnavõtud on kui lembeluule, ei saa ka mitte vaiki olla. Pean muret kergendama seda teiega jagades. Aasta 2018 lõpus sain sõna Maanteeameti teehoiu konverentsil , kus minu käest küsiti, kas Eestis on ka häid projekteerijaid? Ma ei mäletagi, mida ma sel hetkel vastasin, aga õige vastus on, et on küll häid projekteerijaid, aga konsultantidega on kehvasti. Ja see on suur vahe, sest projekteerija on tellija lolluse võimendi nagu kompuuter, mis võib olla osav täitma rutiini, kuid tal puudub intellekt. Jah, arvuti võib lähitulevikus asendada projekteerijat, aga mitte konsult...

Turboringristmik ei ole ringlemisristmik

"Suvetuuri" tagantjäreletargutuse esimene episood tuleb Tartust, turbo-ringristmike pealinnast. Eesti esimene turboringi tunnustega ring on Anne ristmik Sõpruse viadukti otsas. Suhteliselt viimasel minutil enne ehitushanget tõmmati foorristmiku plaanile pidurit ja hästi tehti. Tänaseks teame, et ristmik toimib suuremate probleemideta. Ehk on see andnud julgust kavandada ikka rohkem turbo ja muidu ringe!? Üheks põhjuseks on kindlasti ka projekteerijate ja tellijate koolitamine ning vähemalt inseneride parem arusaamine turboringi eelistest (vähem konflikte, suurem ohutus ja läbilaskvus). Tüüpiline turboring, https://en.wikipedia.org/wiki/Roundabout Tartu on kuulus ka selle poolest, et pulmarongid tavatsevad tiirutada nn Lõunakeskuse ehk Riia ringristmikul ja sellega teisi liiklejaid pealtvaatajaks sundida. Traditsioonilise ringristmiku eripära ongi see, et võib jäädagi ringlema, kui aja ja bensiiniga midagi paremat teha ei ole. Kuigi see ei ole eesmärk omaette, on turborin...

Sadam, terminal ja kestlik liikuvus.

Tallinnas alustas tööd nn sadama trammiliin, mis siis jutu järgi peaks teenindama sadama kasutajaid ja aitama neid muuhulgas tulevikus nii Rail Balticu rongile kui ka lennujaama. Peaks olema ju hea uudis! Uurime lähemalt, kui hea. Võrdleme Tallinna Vanasadama D-Terminali ja Helsingi Jätkäsaari Länsiterminaali 2 planeeringuid. Mõlemad teenindavad Tallinki ro-ro laevu, Länsiterminaali 2 lisaks ka Eckerö Line Finlandiat. TALLINN: Tramm nr 2 peatub A-terminali juures, mis asub D-terminalist 480m kaugusel. HELSINGI: Länsiterminaali 2 uksest 95m kaugusel peatuvad trammid 7 ja 9, mis muudavad siin numbrit. Paneme siis faktid tabelisse ja võrdleme Võrdlusparameeter Tramm nr 2 D-Terminaal, Tallinn Tramm 7, 9 Länsiterminaali 2, Helsingi     Trammipeatuse kaugus terminali uksest 480m 95m Kogu teekond trammilt laevale 880m 400m Parkimismaja kaugus terminaalist 0 m 250m    Summa 0 3 Kui demagoog Sinus tahab nüüd selle peale öelda, et trammipeatus on ju A-terminal...