Eile panin paagi täis. 50 liitrit ja 600 krooni. Millal viimati paagitäis nii vähe maksis?
Kui kütuse (energia) hind pidevalt kasvab, siis sellega põhjendatakse ka kõigi teiste hindade tõusu. Kütuse hind on üks inflatsioonimootoritest. Kas aga on keegi oma toodete või teenuste hinda alandanud, sest kütuse hind väheneb? Kas vahepeal kallinenud bussipilet läheb odavamaks?
Kuna nafta hinda ei suuda Eesti kuidagi mõjutada, siis on tegemist justkui paratamatusega - võimatu on ennustada hindade kujunemist ja seeläbi tarbimist, maksude laekumist. Samuti tekivad probleemid eraettevõtjatele mahaparseldatud kommunaalteenuste ohjamisega, sest lepingus ei ole keegi osanud arvestada, et hind võib aastaga 50% tõusta ja siis jälle langeda.
Mis oleks kui fikseeriks kütuse hinna lõpptarbijale? Kui aktsiis oleks ujuva suurusega ja moodustaks vahe fikseeritud hinna ja maailmaturuhinna vahel, siis on võimalik tekitada aktsiisireservid, tasandada maailmaturu hinna kõikumised ja samas katta ka aktsiisist rahastatavad eelarve read. Selge, et sellise süsteemi haldamine on tehniliselt keerulisem, kuid mitte võimatu. Küsimus on, kuidas kütuse jaemüügiga tegelvad ettevõtted oma noosi teenivad ja kuidas tekitada huvi hea teenuse pakkumise vastu.
Idee ei ole muidugi uus, Norra majandus toimib suuresti riikliku naftapumpaja toel ja kütuse hinnaga reguleeritakse ka sisetarbimist. Erinevus meiega on see, et meil naftat ei leidu.
Idee realiseerumisel on ilmselt ainsaks reaalseks tehniliseks takistuseks Euroopa Liidu leping, milles on sätestatud aktsiisimäärade rakendamine (ühtlustamine).
Kommentaarid
Postita kommentaar
Aitähh selle ilusa ja magusa kommi eest!