Otse põhisisu juurde

Sõpruse ringi jalakäijasõbralikkus või vaenulikkus?

Tartu linn on hädas Annelinna serval Sõpruse silla otsas paikneva ringristmikuga. Peale paradiisile viitava nimega kultuurikeskuse ehitamist magistraalide ristmikule on probleemiks ristmiku läbilaskvus tipptundidel ja jalakäijate turvalisus. Probleemide algus on seotud juba sügavama planeerimisprotsessiga ja tõmbekeskuste oskamatu planeerimisega. Tartu linn ja Eeden ei ole erandid, vaid tänase Eesti reeglid.
Kaardilt näeme, et paradiisiaed on paigutatud Tartu suurima elanikearvuga linnaosast risti üle magistraaltänava. On selge, et selline asukoht toob kaasa ridamisi probleeme, pildil on näha ka hulganisti teeradasid, mis suunduvad otse või siis pisut loogeldes Eedenisse.

Seega esimene viga on tehtud tõmbekeskuse asukoha valikul. Tõsi küll, ilmselt on asukoha valinud omanik, mitte linn. Planeerimine aga on linna õigus ja kohustus.
Olga pealagi, tegite vale valiku, aga siis tuleb ka tagajärjed lahendada. Sellel, kes probleemi on põhjustanud, mitte linna maksumaksjal. Siinkohal on ilmselt tehtud teine viga, planeeringu kehtestamisel ei ole kohustusi arendajale peale pandud.
Nüüd siis lahendatakse probleeme linna rahakotist. Lahendatakse küll, aga jupi kaupa, mitte terviklikult. Eelmisel aastal koostati ringristmiku ümberehituse projekt, aga unustati ära jalakäijad. Nüüd püütakse jalakäijate eksistentsiaalset küsimust lahendada sillakesega. Aga oh häda, sillake liiga kallis. Noh, lahendame siis ajutiselt ringkäiguga Sõpruse silla alt. Väidetavalt olla see ring ainult 200m pikk. Tegelikkuses paraku küll kaks korda rohkem ja seda võib igaüks ise kontrollida, näiteks kasutades Maa-ameti x-gis teenust.
Üks jalakäijate sild antud kohas nagunii probleemi ei lahenda, vaja oleks siis juba mitut, et lahendada probleem kõigis suundades. Sildade häda on see, et need tuleb teha kõrgele ja nad on jalakäijaile ebamugavad - tuleb palju ronida. Tunnel seevastu eeldab oluliselt vähem ronimist ja teed ei pea õhku tegema.
Kui jääda ringristmiku juurde, mis on iseenesest mõistlik, siis on lahenduseks neli tunnelit. Just nii nagu Tallinnas, Veerenni tänava ja Filtri tee ristmikul just on tehtud. Professionaalselt lahendatud tunnelid on avarad ja turvalised. Meil on omad hirmud seoses N.Liidu aegsete lahendustega, samal ajal Soomes on ainuüksi maanteedel üle 3500 jalakäijate tunneli ja neid tehakse aiva juurde.
Sedasi on lahendatud kõik suunad jalakäija jaoks lühimat võimalikku teed pidi. Kui linn seda ei suuda teha, siis on parem üldse mitte midagi teha, sest ainult autoliikluse lahendamine ei ole Hea Mõte.

Kommentaarid

  1. täpsustaks tallinna võrdluse - tegu on veerenni-tehnika-filtri ristiga.

    VastaKustuta

Postita kommentaar

Aitähh selle ilusa ja magusa kommi eest!

Populaarsed postitused sellest blogist

Under Al Maryah bridges

Did you see the Abu Dhabi Tour on TV? I did. Great views of Abu Dhabi Corniche, Louvre under construction, Saadiyat bridge, Khalifa highway, Ferrari World, Yas Circuit, Sheikh Zayed Grand Mosque and more. Definitely a magnetic effect to attract more tourists to the city that didn't exist 40 years ago.
From the birds eye view it all looks so stunning wow-I-want-to-go-there. Having lived here for some time I can tell that it may not be as compelling on the street level and you'd better watch your step. But there are some high quality developments like Al Maryah Island for example that already has the hotel, the hospital and the mall open with extremely well detailed seaside promenade and downtown silhouette view. Here is one picture expressing the vision of Maryah Island.

Currently the city is building two new bridges to connect Maryah Island with the city centre also known as the Tourist Area on Abu Dhabi island and two other bridges to connect with Reem island.
We went for the…

Turboringristmik ei ole ringlemisristmik

"Suvetuuri" tagantjäreletargutuse esimene episood tuleb Tartust, turbo-ringristmike pealinnast. Eesti esimene turboringi tunnustega ring on Anne ristmik Sõpruse viadukti otsas. Suhteliselt viimasel minutil enne ehitushanget tõmmati foorristmiku plaanile pidurit ja hästi tehti. Tänaseks teame, et ristmik toimib suuremate probleemideta. Ehk on see andnud julgust kavandada ikka rohkem turbo ja muidu ringe!? Üheks põhjuseks on kindlasti ka projekteerijate ja tellijate koolitamine ning vähemalt inseneride parem arusaamine turboringi eelistest (vähem konflikte, suurem ohutus ja läbilaskvus).
Tartu on kuulus ka selle poolest, et pulmarongid tavatsevad tiirutada nn Lõunakeskuse ehk Riia ringristmikul ja sellega teisi liiklejaid pealtvaatajaks sundida. Traditsioonilise ringristmiku eripära ongi see, et võib jäädagi ringlema, kui aja ja bensiiniga midagi paremat teha ei ole. Kuigi see ei ole eesmärk omaette, on turboringristmik ringlemisvaba ehk pulmarong peab valima õige raja ringile…

Laiad, kõrged ja eriti kitsad erikergliiklejad

Jätkame kergliiklejate lainel, sedakorda teemaks gabariidid. Hiljutise uuringu järgi on meil probleem laste ülekaalulisusega, kuid kliimasoojenemine ning nutiseadmete liigtarvitamine võib kaasa tuua ka järgnevate põlvede geenimutatsioone, mis lisaks laiusele ka pikkust mõjutavad. Sillad ja tunnelid ehitatakse vähemalt sajaks aastaks! Ettenägelikud onud ja tädid, kes kergliiklusteid kavandavad ja ehitavad, on hakanud selliste riskidega arvestama. Näiteks Juulikul on Tallinna ringtee läbikäigu silla gabariidi värav tehtud ka kergliiklustee kohale, kergliiklejate kõrgusgabariit on piiratud 3.8 meetriga.


Ei teagi, kuidas on jõutud numbrini 3,8m, ehk on kasutatud juhuslike numbrite genereerijat vahemikus 0 kuni 5? Meie normid ja standardid näevad ette 5m kõrgusgabariiti sildade all sõidukitele. Kergliiklejate (jalakäijad ja ratturid) minimaalne gabariit on 2.5m. Muidugi võib teha kõrgemat, ülemist piiri ei ole peetud vajalikuks normeerida.

Kuna legaalne ja normaalne veoauto kõrgus on 4.0 m…