Otse põhisisu juurde

Tähelepanekuid Andorrast

Eestlastel on kombeks hädaldamine, et oleme väikesed. Ka talendijahi sloganiks on "Teeme koos Eesti suuremaks!". Kas meie kodumaa on peenis? Vabandan, aga selline küsimus tekkis puhkusereisil Andorras. Ok, president mõtleb suuruse all kindlasti midagi muud, aga siis võiks seda ka nii nimetada.
Puente de Paris, nimi tõlget ei vaja. Suurus ei ole oluline, detailid on. 
Andorra on riik, mis on Eestist 10 korda vanem, pindalalt 100 korda väiksem ja rahvaarvult 16 korda väiksem. Andorras ei ole raudteed ega lennuvälja. Lähim lennuväli asub Barcelonas, 200 km ja 3 tunni kaugusel. Sellegipoolest leiab igaaastaselt tee Andorrasse 10 miljonit turisti aastas ning turism moodustabki 80% kogu majandusest (loe: rikkusest).
Turism Andorras on seotud suurusega küll - Püreneede mäestik on ideaalne sihtkoht nii talvisteks, kui suvisteks harrastusteks. Seega esimese asjana on vajalik põhjus, mis inimesi tõmbab, alles seejärel räägime infrastruktuuri vajadusest. Meie poliitikute juures paistab olema siiski riistapikendus esimene mõte - olgu see siis 4-rajaline maantee või kiirrong perifeeriasse. Samal ajal on Lennarti nimeline lennujaam meie tõmbenumbrist vaid 2km ehk 10 valgusfoori (loe: punase laterna) kaugusel! Pean silmas vanalinna, mitte Ülemiste keskust, sest Andorra on meiega võrreldes maksuparadiis.
Kui juba jutt kaubandusteemale läks, siis Andorras ei ole tohutuid kultuurikeskusi. On äritänavad, nagu vanasti olid kõikides linnades (külades). Samas ei ole tegemist ainult jalakäijate liiklusruumiga, nagu kombeks Põhjamaades.
Andorra la Vella peamine äritänav - Avinguda Meritxell
Jalgratas ei ole Andorras transpordivahend, sest jalgratastele eraldi liikumisruumi lihtsalt ei ole ja pidevalt mäkke ronides oleks jalgratas rohkem tülinaks. Jalgrattad olid poes müügil küll, aga tänavapildis õnnestus näha 10 päeva jooksul vaid ühte! Küll on mopeedid igati ok ka talvisel ajal, sest linnatänavatele lumi seisma ei jää.
Ruumipuudusel on paratamatu, et teed tuleb ehitada mitte pinnasele vaid betoonile - tugimüürid, konsoolid, sillad, viaduktid on pidevalt sinu all. Kui seda näed ja koged, siis saad aru, millised hädapätakad me oleme (vihje diletalentidele).
Tunneli, vantsilla ja eritasandilise ristmiku ehitus Andorra la Vella ja Ordino vahel.
Multimodaalse transpordisüsteemi rajamine oleks Andorra puhul ajuvaba. Sisuliselt on ainus alternatiiv õhkrehvidele köisraudtee. Encampis kohalikud ka kasutavad kitsede transpordiks vastavat köisraudtee vagunit.
Ringristmikke on palju, ka seal, kus ristmikku ei ole - lihtsalt tagasipöördeks. Antud ristmik on pooleldi estakaadil (vuugid on Trelleborgi toodang)
On selge, et 10 miljonit turisti on liikluses väljakutse. Ummikud on normaalne nähtus, stress mitte. Andorras on maailma pikim oodatav eluiga - 85 aastat. Lisaks tervislikele eluviisidele ja mägedele on ehk oma osa ka groove'i chill-out muusikal.
Kokkuvõtteks demokraatia pidupäeva eelõhtul on sõnum see, et tegelgem põhjusega, mitte tagajärgedega. Mitte keegi ei tule siia 4-rajalise savitee või kiirraudtee pärast. Nende puudumise pärast ei lähe siit ka keegi ära. Ei tööline ega ettevõtja.

Kommentaarid

nipi ütles …
Turismimagnet? Mausoleum mehele, kes lammutas Nõukogude Liidu? Mis siis et ta veel hinge pole heitnud. Ei ma ei mõtle Mihkli peale.
wips ütles …
Ivan Orav on ju põrgus?
Tarvo ütles …
Kui Vanalinn välja jätta, siis mille krdmine pärast peaks keegi siia kaugele, maailma kuklale tulema?
See on miljoni euro küsimus.
nipi ütles …
Üks mausoleum võeti täna maha. Vabaduse platsilt. Kuid viimaste valimiste häältemagneti võiks samamoodi sinna klaaskerasse eksponeerida. Koos vihmavarjuhoidjaga muidugi.
wips ütles …
Miljoni euro küsimusele vastus!
http://ca.news.yahoo.com/blogs/good-news/estonia-safest-country-world-20110328-101755-261.html
Toivo Ellakvere ütles …
seega oleks mõeldav riia - tartu - otepää - tallinn rongiliin? viimase otsa helsingisse kataksid suuremad laevad. rõhuda saaks eelkõige mitte kiirusele, vaid mugavusele. rongis on parem õlut juua ja magada saab ka.
wips ütles …
Not really.. Kui Andorras käib aastas 10 miljonit turisti 80 tuhande elaniku kohta, siis terves Lõuna Eestis ei käi ka ühte miljonit mitte. Vahet pole, need inimeste koguses saab edukalt veetud bussidega, mugavalt. Mugavuse on ka paindlikkus, sihtkohtade mõttes näiteks..
Toivo Ellakvere ütles …
... siis tuleb korraldada Otepää taliolümpiamängud
Tarvo ütles …
... ja nii igal aastal. :)
wips ütles …
.. ja igal päeval..
EESTIMAA BLOGI ütles …
Päris nõus ma ei ole. Rongidega saab turist kohale tulla, olgu neid siis sada või miljon. Kas just ülikiirronge vaja, see iseasi! Inimesi on erinevaid, on neid, kes hindavad kiirust, ja neid, kes mugavust. Kiiruse jaoks osaliselt on lennuk.
Aga Eestis vaadata on küll. Mitte ainult vanalinn.

Populaarsed postitused sellest blogist

Kurgihooaja kogutud mõtted Reidi tee-maal

Inimestel ei ole muud teha, kui teed projekteerida. Teevad käest kinni Balti ketti ümber laevahuku monumendi. Kirjutavad artikleid ja nõuavad linnaruumi. Kuidas ikkagi on nii, et üks firma teeb 25% Tallinna detailplaneeringutest ja no teedeprojektidest vist 175%? Arutelule aetakse hoogu sisse sotsiaalrahastusega ja mina ka kade ei ole.
Kõik nagu oleks juba sõna võtnud, ainult siin toanurgas on piinlik vaikus. Paar mõtet ma siiski leidsin, olgu need korrastatud ja monoloogi korras arhiveeritud, sest lahkarvamusfestival ja mokalaat jäävad minust kaugele.
Monument võsas Üks põhilisi aruteluteemasid Reidi tänava (mitte enam tee!) puhul on olnud jalakäijate juurdepääs Russalkale Kadrioru pargi suunalt. Need 13 rada on tõesti küsitava väärtusega, nagu kogu muudki projekti nüansid. Selle monumendiga on hoopis teine mure, ta on võssa kasvanud. Ajapaiga vanadelt piltidelt paistab monumendi ümbrus lagedam, kui praegu. Õigupoolest ei olegi monument autos istuvate viimsilaste jaoks eriti nähtav,…

Puhkuse pildid 2015

Sai pisut klõpsutatud, nüüd on sillapildid sõkaldest eraldatud.
Esimesena jäi pildile Mustvee sild, mida ehitajad parasjagu viimistlesid.

 Tegemist on täiesti uue integraalse sillaga. Konsoolsed kaldaavad mahutavad kallasrada.

Silla tekiplaat on õnnestunud kuju ja mõõtmetega. Sambad on ebaproportsionaalselt jämedad ja jäigad. Kaks posti on ka üleliigsed.



Järgmine "veretu jahi" saak Alatskivilt. Kuniks Maanteeamet vaidleb asjaosalistega, peavad inimesed liikuma maantee servas. Vaielda võite ka kümme aastat, ühe kuuga oleks kasvõi truubi toru võinud siia panna. Keevitage kasvõi torupiiretest!







Vahelduseks paadisild Annimatsilt. Ajatu.
Tarvastus on rohkem kui üks sild, millel üleliia palju praktilist väärtust ei paista olema. Kuniks püsivad, on ju kena vaadata ja pildistada ka läbivajunud silda.



Viljandi rippsilda on keeruline kaadrisse püüda, lossimäed on metsa kasvanud.
Raplas on ühed Eesti toekaimad sillad. vana võlvsild sai hiljuti endale raudbetoonist tugevduse, mida silla …

Under Al Reem bridges

Al Reem Island is a new development area east of Abu Dhabi Island where most of the infrastructure and roads are in place since 2012. Many of the buildings are growing here and there already shaping the silhouette of the new highrise city.
Having lived around for more than a year I have many times thought to take a hike under Al Reem bridges. Now there were some compellling reasons to do so including the perfect weather.
The master plan of the northern part of the island (also known as Al Shams) has several channels bridged by the main road network.


There are countless of bridges ready for action. It is still a good chance to meet some desert foxes roaming around during late evenings.
The idea of the master plan is to separate people from cars. Even with the best transit system in place the highrise city will generate a lot of car traffic even more in a place where temperature can reach 50 celsius. So for those who don't like cars there is a good opportunity to walk or cycle alon…