Otse põhisisu juurde

Kogu tõde Paldiski maanteest

Maanteeameti tellimisel on juba pikemat aega koostatud Tallinna ringtee ja Paldiski maantee rekonstrueerimise projekti. Nagu ikka, kaasneb tee projektiga inimeste pahameel ehk NIMBY efekt. Tegemist on tüüpilise olukorraga, kus inimesed töötavad vastu mingile projektile, mille eesmärk on paljude heaolu parandada. Nagu Wikipedia ütleb, on see vastutöötamine kitsarinnaline, egoistlik ja enesekeskne. Ja tegelikult on see kõik inimlik, ka Paldiski maantee puhul.
Olen selle projektiga olnud seotud erinevates rollides. Praegune roll on pigem kõrvaltvaataja oma. Minu arvamus projekti Hüüru küla läbivast osast on järgnev.

Probleem
Paldiski maantee on oma tänases asukohas juba sadu aastaid. Hüürus on näha ka päris vana maantee võlvsild, mille osa võlve on lagunenud ja sambatüügastele on ehitatud puidust jalakäijate sild. Vana silla kõrvale ehitatud maanteesild pärineb aastast 1958. Ilmselt sellal õgvendati ka maanteed ja sellest ajast ehk siis juba 49 aastat on maantee olnud sellisel kujul ja selles kohas. Kui olete käinud Hüüru veskis, siis olete ehk näinud ka vanu pilte veskist üle-eelmisest sajandist. Sealt on nähe, et veski ümber laius suur tühjus, ei olnud hooneid ega võsa. Ja Vääna jões ei ole ammu enam nii palju vett nähtud.
Kui välja arvata paar Hüüru mõisa abihoonet, on kõik maantee ääres olevad hooned rajatud sinna peale II maailmasõda. Tõsi küll, 50 aastat tagasi ei olnud teel sellist liiklust, kui täna. Selge on ka see, et täna ei ole teel sellist liiklust, nagu 10 või 20 aasta pärast.
Seoses Hüüru küla kasvuga ja samas ka liikluse kasvuga maanteel on olukord Hüürus muutunud eelkõige liiklusohutuse seisukohalt talumatuks. Ristmikud on nagu on, maanteele välja keeramine on tipptunnil suht lootusetu. Kuigi kiirust on seal piiratud märkidega, on vana tõde, et märk hoogu maha ei võta. Samas on ka bussipeatus, inimesed peaks saama üle maantee. Veskisse rajatud kõrts on olukorda pingestanud veelgi. Kõrtsil nimelt puudub parkla, mis suudaks teenindada kõiki kliente. Suur autode hulk, mis seisab nii suure maantee ääres, kui Alliku-Hüüru maantee ääres, häirib ka kohalikke inimesi.
Lisaks ohutusele on kahtlemata probleemiks ka müra, mida autod põhjustavad.
Olukorraga ei ole rahul kohalikud, aga ei ole rahul ka need inimesed, kes seda teed igapäevaselt kasutavad. Lisaks ohtlikkusele on ju teel ka piirangud. Arvestades keskmist liiklussagedust üle 11000 ööpäevas tähendab see, et regulaarseid teekasutajaid on ca 7500, ehk üle kümne korra rohkem, kui terves Hüüru külas elanikke.

Eesmärk
Liiklusoht ja kohalike inimeste rahu on peamised põhjused, miks seda projekti üldse on algatatud. Teooria ütleb seda, et ohutuse tagamiseks tuleb erineva iseloomuga liiklus teineteisest eraldada, see tähendab, et kohalikul liiklusel peab olema oma tee ja läbival liiklusel oma. Müra leevendamiseks tuleb kavandada müratõkked.

Lahendused
Selleks, et kohalikku ja läbivat liiklust eraldada, tuleks kummagile teha oma tee. Sisuliselt on selleks kaks võimalust:
  • viia maantee kuhugile kõrvale
  • viia maantee üles või alla

Jättes kõrvale kõikvõimalikud nüansid, mis kokkuvõttes on teisejärgulised, on esimese lahenduse puuduseks Hüüru puhul see, et kõrval ei ole inimtühje alasid, kust teed saaks ilma olulise konfliktita läbi viia. Ja kui ei ole ees inimesi, siis on nahkhiired. Neid variante on otsitud ja läbitöötatud, aga ..
Maanteed allapoole ehk süvendisse või tunnelisse viia ei saa või see tähendaks juba Vääna jõe alt tunneli ehitamist. Sisuliselt ebareaalne. Jääbki üle võimalus viia tee kõrgemale, jättes kohalikud inimesed ja liikluse maa peale.
Esmapilgul võib see tunduda tõesti kolossaalsena ja hirmuäratavana. Samas ei ole see midagi erakordset. Sillale saab teha kõrgendatud piirded, mis toimivad müratõkkena. Pildil on näide Hollandist. Tegemist on suhteliselt lühikese sillaga, Hüüru vahele on vaja 3 korda pikemat silda.
Sillalahendusel on üks lisaväärtus - silla alune maa-ala on kasutatav näiteks parklana, mida hädasti vajab Hüüru veski ja selle kliendid.
Olgem ausad, Paldiski maantee reaalsed mõjud on mõõdetavad juba täna. 11000 autot, mis läbib Hüürut, mürisevad täna ja homme. Selle asemel, et pilli lõhki ajada, võiks mõelda, kuidas asju lahendada nii, et tee saaks korda, külainimesed ühendatud ja müra tõkestatud ilma kolmandate isikute huve kahjustamata ning võimalikult ruttu.
Sild on ainus nendele eesmärkidele vastav ja teostatav lahendus. Otsustamatus ja lõputu vaidlemine ei aita kuidagi olukorra parandamisele kaasa.

Ei saa mitte vaiki olla
Ükskord peaks ka Eestimaal hakkama toimima maakasutuse suunamine otstarbekal viisil (olen ma nüüd lihtsalt naiivne unistaja või visionäär?). Tänaseni toimuv kaootiline planeerimine ja ehitamine on loonud olukorra, kus igasugune infrastruktuuri planeerimine takerdub mingi uusasumiga seotud huvide või lihtsalt mõne volikogu liikme isiklike ambitsioonide taha. Kui teed majade juurde ehitada ei saa, siis maju maantee äärde lubatakse lahkesti. Inimese enda mure, või nii?
Kas me sellist Eestit tahtsimegi, võiks küsida? Omanike kummardamise riiki, kus ühistel väärtustel pole ruumi? Avaliku ruumi jagame väljavalitutele ja lubame täis ehitada. Kui meil tänavaid ka enam pole, siis ei ole ka kodutuid, sest neil ei ole sedagi kohta, kus olla, eksole.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Võõbu-Mäo | Autorijärelevalve

Käesolev on seerias kolmas ja viimane postitus. Meenutame, et 2018 aastal käisin ma veel pooleliolevat Kose-Võõbu objekti takseerimas ning 2020 koroona-aastal vahetult enne avamist uuesti kiitmas . Käesoleva postituse keskmes on Võõbu-Mäo teelõik, kuid enne veel täppisteadust Kose-Võõbu lõigu osas. Kõige esimeses postituses ma ei kippunud hinnanguid jagama, siis teises oli põhjust ja tänaseks kogunenud info põhjal peab neid hinnanguid täiendama. Nimelt on praktikas saanud tõendust, et Toru-Pilli riste viadukti asendamine alamõõdulise tunneliga on väga suur viga (sõnastan nii pehmelt kui on võimalik). Selle tagajärjel ei ole võimalik Liiva küla ühistranspordiga teenindada ning ka kõik ülejäänud Kose elanikud jäid ilma maantee äärsest pikamaa liinide bussipeatusest. Maaleht kirjutas sellest "üllatusest" juba 2019 aastal .  Kose inimesed said petta. Tõsi, neile tehti Kuivajõe sõlme park&ride parkla, kuid see ei ole toimiv lahendus. Kuivajõe sõlmes paiknevad erinevate suun

Ausad hädavaled

Selle artikli kirjutasin ma 2018 aasta kevadel. Ei teagi miks ta tookord avaldamata jäi, aga tänaste uudiste valguses võiksin sama teksti uuesti kirjutada, sest kunagi minu poolt ennustatud 15 miljardit on ka lõhki.  Võrreldes 2018 aastaga on muutunud see, et maanteede hoiu raha on kärbitud pea 3 korda väiksemaks, elektriautod on populaarsed ja kehtestatakse automaks, samal ajal raudteedel puudub tulu ja selle ülalpidamist toetatakse üle 30 miljoniga aastas. Riik on küll näiliselt õhuke, aga praeguseks on RBE aastased palgakulud kasvanud juba 10 miljonini ja kasvavad hooogsalt edasi. Projekti aus koordinaator küll enam projekti ei koordineeri. Kui nüüd peaks uuesti tulevikku ennustama, siis ..  ah, parem mitte.  Tule võrklaev appi! --- Võrreldes ühte õuna korvitäie kartulitega ning esitades ainult meelepärast infot saab maalida pildi meie tulevase söögiisu rahuldamiseks sobiva ühe mahetoodetud õunaga pestitsiididega mürgitatud mädanevate kartulite asemel. Rail Baltica projektikoordi

Turboringristmik ei ole ringlemisristmik

"Suvetuuri" tagantjäreletargutuse esimene episood tuleb Tartust, turbo-ringristmike pealinnast. Eesti esimene turboringi tunnustega ring on Anne ristmik Sõpruse viadukti otsas. Suhteliselt viimasel minutil enne ehitushanget tõmmati foorristmiku plaanile pidurit ja hästi tehti. Tänaseks teame, et ristmik toimib suuremate probleemideta. Ehk on see andnud julgust kavandada ikka rohkem turbo ja muidu ringe!? Üheks põhjuseks on kindlasti ka projekteerijate ja tellijate koolitamine ning vähemalt inseneride parem arusaamine turboringi eelistest (vähem konflikte, suurem ohutus ja läbilaskvus). Tüüpiline turboring, https://en.wikipedia.org/wiki/Roundabout Tartu on kuulus ka selle poolest, et pulmarongid tavatsevad tiirutada nn Lõunakeskuse ehk Riia ringristmikul ja sellega teisi liiklejaid pealtvaatajaks sundida. Traditsioonilise ringristmiku eripära ongi see, et võib jäädagi ringlema, kui aja ja bensiiniga midagi paremat teha ei ole. Kuigi see ei ole eesmärk omaette, on turborin