Otse põhisisu juurde

Tartu idaring | Autorijärelevalve

Tekkis võimalus külastada Taaralinna ja uudistada progressi Tartu idaringtee ehitusel. Eelprojekti valmimisest on möödas pea 2 aastat ja peale seda on projekti kõvasti räsitud. Kuna linnal endal raha napib, siis peab ju lootma kellegi teise käes olevale rahakotile. Kuigi eelprojekti koostamisele eelnes ka tasuvusuuring ja oli ka kindlaks määratud eelarve piirid, siis peale eelprojekti valmimist ei maksnud need vanad numbrid enam midagi. Kellelgi oli vaja ennast targemana näidata ja kärpekirvega lahmides teenida koht Brüsselisse. Mida me kunagi teada ei saa, on see, kas selle nn kärpimisega reaalselt ka midagi odavamaks läks. Pigem on alust arvata, et tulevaste ümberehituste ning teekasutaja igapäevaste kulude suurenemisega on muudetud skeem hoopis kallim. Kindlamas kõneviisis saab väita seda, et kaotajaks on ikka teekasutaja, eelkõige jalakäijad ja ratturid.
Eelprojektist lähtuvalt ehitatakse idaringteed niisiis üsna marginaalselt ja lõpuks on raske öelda, kes selle kompoti autor on ja kas keskkonnamõju hindamine ka veel kehtib. Sisuliselt ainult Võru tänava ristmik ehitatakse eelprojekti kohaselt ja kui see ei oleks olnud niivõrd lähedal Läänepoolsele ringile, oleks ilmselt ka see osa projektist saanud tasapinnalise kuju. Õnneks on see killuke projektist võimalus kõigil näha, mis oleks, kui linnal oleks oma raha ja poleks vaja ministeeriumis seda lunimas käia. Eks oma osa mängu ilus on ka ärakonnapoliitikal. Kui kesikud poleks Tartu linnavalitsusest "maailmavaateliste erimeelsuste" tõttu kinga saanud, siis vist poleks sedagi kopkat veerenud..

Siit saab aimdust, kuidas ühel õigel turbo-ringristmikul lisarada peab alguse saama! 
Kumerus plaanis ja profiilis mõjub sellele Võru tänava ristmikusillale nii visuaalselt, kui ka konstruktiivselt hästi. Meie teeprojekteerijad ei laiselnud siin sirgjoontega. Hankelepinguga on ära kärbitud arhitektuursed sillapiirded, mis on kahjuks asendatud tavaliste maanteepiiretega. Loodetavasti mingite võredega pilti veel parandatakse..
Eelprojekti kohaselt rombikujulise ristlõikega samba postid on hoolimata tööprojekti lihtsustusest efektsed. Liikudes silla alt läbi tekib tõeline 3D maagia, mida saab ärakasutada ka pesupulbri ja shokolaadi reklaamis.. Rambolli sillatiimi originaalne lahendus seinakujulise samba elavdamiseks!
Vaade Läänepoolsele ringteele.
Siit on näha projektide kvalitatiivne erinevus. Kui Võru tänava ristmikusilla alla tuleb avar läbikäik jalakäijatele ja ratturitele, siis raudtee viadukti all surutakse nad autodega samasse avasse.
Peagi saavad need Võru tänava ristmiku rambid asfaldi..
Eelprojekt nägi Võru tänavast edasi ringteele paralleelseid äritänavaid ning "jalgrattakiirteid". Kärpekirvega muudeti liiklusskeemi ja Tartlastel tuleb leppida 3+3 rajalise takistusribaga. Jalgrattateele tuleb hulganisti konflikte ning jalakäijate ülepääsud on samas tasandis.

Kerkimas on ka Ringtee sild. Ringtee sild oli eelprojektis kavandatud ühe 400 meetri pikkuse raamsillana, millel paisumisvuugid vaid kummaski otsas. Tööprojektis on projekteerija tööd endale lihtsamaks teinud ja lisanud vuuke. Lisaks on muudetud ehitustehnoloogiat. See on üsna kurb, et me Eestis ei ole võimelised projekteerima ja ehitama kõigest 400 meetrist silda ilma vahevuukideta. Meil ei ole isegi maavärinaid mitte..
Karmide keskkonnapiirangute tõttu nägi eelprojekt ette ainuvõimaliku tehnoloogilise lahendusena kas talade lükkamise või tasakaalustatud konsoolehituse. Nimelt välistas Keskkonnaamet aastaringselt jõesängi mistahes tugistiku rajamise või selle täitmise. Keskkonnaametnikke ei saa pidada väga meelekindlateks, sest täna me näeme, et jõesängi on kitsendatud kummaltki kaldalt pea 20 meetri ulatuses ning sellele täitele rajatakse tugistikku. Ei usu, et nii suurt asja nüüd nende teadmata aetakse. Lihtsalt nõutuks teeb kogu see pusimine nende keskkonnamõju hindamiste kallal, kui lõpuks kõik seisukohad devalveeritakse.
Tõsi on see, et varasemalt on Eestis konsoolselt ehitatud ainult Kanama viadukt ning seegi juba üle 30 aasta tagasi. Osaliselt ehitati konsoolselt ka Smuuli viadukt Tallinnas. Siiski võib öelda, et Eestis vastav kogemus ja kompetents sisuliselt puudub, kuid mujal maailmas on konsoolne ehitus tavaline ja selle oskuse importimine ning äraõppimine ei ole kuidagi takistatud. 

Kitsendatud Emajõe säng. Esmalt valatakse silla kaldaavad. Kas silla keskosa valu toetamiseks pannakse Emajõgi truupi?
Kaldaava raketis ja tugistik, käib sarruse paigaldamine.
Kuna tööprojektis lisati sillale kaks vuuki, siis said kaks vahesammast endale sellised mütsid. Linnavalitsus saab endale regulaarse murekoha.
Ihaste elanikud saavad tulevikus nautida vaadet sillale, mis omakorda varjab vaate vanglale.. Eemalt vaadates on kõik sillad ilusad. Ok, enamus sildu.
Paralleelselt uue silla ehitamisega on lõpuks alustatud ka Sõpruse silla hädaremondiga. Sõpruse sild valmistab linnavalitsuse ametnikele ning liiklejatele "rõõmu" hulga põikvuukidega..
Järgmise järelevalveni kulub ilmselt nüüd aega. Vähemalt võib kindel olla, et Marguse valimislubadus "7 aastat ringtee sillani" saab täidetud. Insh'Allah.

Kommentaarid

Erki ütles …
Huvitav on nüüd jälgida, millist efekti idaringtee töö- ja elukohtade paiknemise valikutes kaasa toob.
Raul wips Vibo ütles …
Huvitav on ka jälgida, milline saab olema idaringtee liikluskoormus ja tegelik mõju kesklinna (sildade) liiklusele ning kuidas see haakub projekteerimisel koostatud mudelitega..

Populaarsed postitused sellest blogist

Kurgihooaja kogutud mõtted Reidi tee-maal

Inimestel ei ole muud teha, kui teed projekteerida. Teevad käest kinni Balti ketti ümber laevahuku monumendi. Kirjutavad artikleid ja nõuavad linnaruumi. Kuidas ikkagi on nii, et üks firma teeb 25% Tallinna detailplaneeringutest ja no teedeprojektidest vist 175%? Arutelule aetakse hoogu sisse sotsiaalrahastusega ja mina ka kade ei ole.
Kõik nagu oleks juba sõna võtnud, ainult siin toanurgas on piinlik vaikus. Paar mõtet ma siiski leidsin, olgu need korrastatud ja monoloogi korras arhiveeritud, sest lahkarvamusfestival ja mokalaat jäävad minust kaugele.
Monument võsas Üks põhilisi aruteluteemasid Reidi tänava (mitte enam tee!) puhul on olnud jalakäijate juurdepääs Russalkale Kadrioru pargi suunalt. Need 13 rada on tõesti küsitava väärtusega, nagu kogu muudki projekti nüansid. Selle monumendiga on hoopis teine mure, ta on võssa kasvanud. Ajapaiga vanadelt piltidelt paistab monumendi ümbrus lagedam, kui praegu. Õigupoolest ei olegi monument autos istuvate viimsilaste jaoks eriti nähtav,…

Puhkuse pildid 2015

Sai pisut klõpsutatud, nüüd on sillapildid sõkaldest eraldatud.
Esimesena jäi pildile Mustvee sild, mida ehitajad parasjagu viimistlesid.

 Tegemist on täiesti uue integraalse sillaga. Konsoolsed kaldaavad mahutavad kallasrada.

Silla tekiplaat on õnnestunud kuju ja mõõtmetega. Sambad on ebaproportsionaalselt jämedad ja jäigad. Kaks posti on ka üleliigsed.



Järgmine "veretu jahi" saak Alatskivilt. Kuniks Maanteeamet vaidleb asjaosalistega, peavad inimesed liikuma maantee servas. Vaielda võite ka kümme aastat, ühe kuuga oleks kasvõi truubi toru võinud siia panna. Keevitage kasvõi torupiiretest!







Vahelduseks paadisild Annimatsilt. Ajatu.
Tarvastus on rohkem kui üks sild, millel üleliia palju praktilist väärtust ei paista olema. Kuniks püsivad, on ju kena vaadata ja pildistada ka läbivajunud silda.



Viljandi rippsilda on keeruline kaadrisse püüda, lossimäed on metsa kasvanud.
Raplas on ühed Eesti toekaimad sillad. vana võlvsild sai hiljuti endale raudbetoonist tugevduse, mida silla …

Under Al Reem bridges

Al Reem Island is a new development area east of Abu Dhabi Island where most of the infrastructure and roads are in place since 2012. Many of the buildings are growing here and there already shaping the silhouette of the new highrise city.
Having lived around for more than a year I have many times thought to take a hike under Al Reem bridges. Now there were some compellling reasons to do so including the perfect weather.
The master plan of the northern part of the island (also known as Al Shams) has several channels bridged by the main road network.


There are countless of bridges ready for action. It is still a good chance to meet some desert foxes roaming around during late evenings.
The idea of the master plan is to separate people from cars. Even with the best transit system in place the highrise city will generate a lot of car traffic even more in a place where temperature can reach 50 celsius. So for those who don't like cars there is a good opportunity to walk or cycle alon…