Otse põhisisu juurde

Aitab ohtlikust torupornost!

Eestimaad on halvanud torupornograafia. Juba kolm aastat tagasi kirjutas Kadri Klementi Sirbis tänava, kui avaliku ruumi planeerimisest, kus ühe perversse detailina tõi ta välja tsingitud torudest karjaaiad.

Tallinn ehitab tõkkeid!
Nüüd on aeg sellele jamale lõpp teha, sest valdavalt on tegemist standardi nõudeid eiravate ja sertifitseerimata toodetega. Olen selle teema tõstatanud juba eelmisel aastal nii Maanteeametis, kui ka Tehnilise Järelevalve Ametis peale Järvamaal toimunud avariid, kus torupiire läbistas kaubiku. Kui Maanteeametist sain vastuse, mis jättis mulje, et probleemist tervikuna ei saadud üldse aru, siis TJA võttis asja menetlusse, paraku ajapuudusel menetleb siiani. 
Avarii Türi vallas 23.10.2013, Allikas: Delfi
Eelmisel nädalal toimus avarii Järvevana teel, kus on jällegi näha, et piire on läbistanud auto esiklaasi, kuid õnneks on koheselt paindunud vastu kapoti serva. 
Avarii Järvevana teel, Allikas: TallinnCity / Postimees
Piltidelt  on näha, et piire on paiskunud tükkidena jalgteele. Mis on sellise toru mõte? Tänavavalgustusposti mahaniitmist ta ei takistanud. Või arvab keegi, et mõni jalakäija tahaks minna Järvevana teele jalutama? Kui on tahtmine, kas siis toru takistab?

Need on olnud õnnelikud avariid. Siinkohal tasuks siiski meenutada 20 aasta tagust avariid Läänemaal, kui buss sõitis teelt välja ja korrektselt kinnitamata silla käsipuu läbistas bussi salongi ning tappis kaks reisijat.

Lisaks ohtlikkusele on torupiirded ka koledad. Või arvab keegi teisiti? Nad takistavad nähtavust ja lumetõrjet. Miks neid üldse kasutatakse?
Esiteks sellepärast, et meil tegutseb sõnaotseses mõttes turakaid projekteerijaid ja tellijaid, kes teisiti ei oskagi. Teiseks sellepärast, et need on odavad ja kui midagi odavalt saab, siis peab seda ostma ja paigaldama kasvõi igaks juhuks. Näiteks Saue vallas Kotka tee kergliiklustee projektis ei näinud me ette piirete kasutamist ja ma selgitasin ka valla spetsialistile, miks on tegemist halva mõttega. Hoolimata sellest, et projekt ilma piireteta heaks kiideti, oli spetsialistil eluline vajadus need piirded sinna tellida.

Kotka tee jalgtee Saue vallas
Näiteid karjaaedadest saab tuua kõikjalt, maalt ja linnast. Torupiirete müüjatel ei ole põhjust kurta, aga kulla ärimehed, kas te ei ole mõelnud, et ühel päeval tuleb ka vastutama hakata? Põhimõtteliselt ei ole Maxima katusekonstruktsioonil ja eluohtlikul torupiirdel vahet.
Tartu Riia maantee Konsumi parklas selline vaade.
Paldiski maantee Õismäel Harku järve ääres
Selline karjaaed eraldab Harku terviserada Tähetorni tänava autodest. Jalgrattaga sõitmine, jooksmine ja muud liikuvad tegevused on kohe palju "turvalisemad".
Kui on tõesti vajadus jalakäijat või ratturit millegi eest kaitsta, siis tuleb kasutada standardi EVS-EN 1317-6 "Jalakäija piire" nõuetele vastavaid piirdeid. Eestis ei ole ma selliseid kohanud rohkem, kui Saaremaal Rambolli projekteeritud Nasva sillal. Kaks aastat tagasi Ahvenamaal jäid silma sellised piirded, millel ei ole ühtegi teravat serva ega väljaulatuvat liidest, kuhu võiks riietega kinni jääda või ennast vigastada.

Antud piire on tegelikult maantee piire, mis on sobilik kasutamiseks jalgtee ääres, kuna piirdel ei ole ka tagaküljel teravaid servi, samuti postid on ümmargused.
Vaesusest, rumalusest ja "maapuudusest" tulenevalt on meil Eestimaal väga palju kergliiklusteede lõike ehitatud sõidutee külge ilma eralduseta. Eralduseks on siis paigaldatud maantee põrkepiire. Kuna tavaliselt maantee piire ei ole mõeldud jalgtee eraldamiseks, siis ei ole nende puhul ka jalakäija ohutusele tähelepanu pööratud. Selle leevendamiseks on paigaldatud teraspiirde taha hööveldatud puitprusse. Esmakordselt sai sellist hädalahendust kasutatud Võrumaal Kirumpääl ehk 10 aastat tagasi, kui objekti avamisel sai teravate servade ohtlikkusele tähelepanu juhitud. Kahjuks on sellest kujunenud "standard", mida ei ole keegi katsetanud ega tõestanud, et tegemist on tõepoolest ohutu lahendusega. 


EVS-EN 1317-6 standardiga kooskõlas olev jalgtee piire Ahvenamaal.
Jalakäija piirde standard on suhteliselt uus ja võimalik, et paljud selle olemasolust ei teagi. Piirete joonistamisel peaks siiski ka ilma standardita hakkama saama ja oskama mõelda lõppkasutaja ootuste ja vajaduste peale. Parim piire on paigaldamata piire, ehk teed ja tänavad tuleb kavandada selliselt, et puudub vajadus piirdeid paigaldada.
Need Ahvenamaa piirded on ikkagi obstruktsioon ja ega nad nüüd oluliselt kenamad ei ole, kui odavad koduvillased. Linnatänavale kindlasti sellised ei sobi. Kui on ikka tõesti vajadus kedagi ahistada, siis palun siin on näide Abu Dhabist.
Allikas: Google / Panoramio
Ja ei saa mitte vaiki olla ka raudtee ülekäigukohtade teemal. Inimeste ahistamine tekitab trotsi ja ignorantsi. Ülekäigukohtade ohutust ei saa tagada takistustega. Sealsamas Laagris on teatavasti inimesi rongi alla jäänud hulganisti ka väljaspool ülekäigukohta, sest otse üle perrooni liikudes jõuab kiiremini Statoili kioskisse. Eriti kippus seda juhtuma, kui vana perrooni alt imbus kontingent läbi. Nüüd kui altkaudu ei saa, siis käiakse ülevalt ja Eurokõrgusega perroonile on ju lihtne astuda ka.
Näiteks võiks jalakäijatele alalise tõkkepuu asemel paigaldada automaatsed väravad, mis sulguvad rongi tulles. Alaline takistus devalveerib tema mõtte. Tuleb mõelda ka ülekäigu asukohale, lõikumisnurgale, visuaalsetele objektidele, peeglitele, helkuritele, jne. Näiteks võiks peegel suunata rongi esitule valgusvihu otse jalakäijale silma. Kui natuke pead vaevata, küll siis ideed tulevad, aga see toruporno lõpetage (palun) kohe ära!


Täiendus 21.08.2014.
Seoses püstitatud murega toimus MKMis Augusti alguses nõupidamine ning selle tulemusena on MKM saatnud Linnade Liidule välja märgukirja soovitusega kasutada standardile vastavaid piirdeid või üldse mitte kasutada piirdeid. Kirja leiab siit.

Kommentaarid

Ain Kendra ütles …
Torupiirete kollektsioon Rapla linnast - tugimaantee nr 15 läbib Raplat, kõik pildid on riigimaanteel (mis siis et linna piires) ja seetõttu peaks see natuke liigutama ka Maanteeametit.
Raul wips Vibo ütles …
Ain, tahtsid vist oma kommile lingi ka lisada :)
http://liiklushunt.blogspot.com/2014/08/torupiirded-seekord-rapla-linnas.html

Ääremärkusena olgu öeldud, et täna toimus Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumis nõupidamine, kus osalesid ka Maanteeamet ja Tallinna Kommunaalamet.
Kiireid muutusi ei looda, kuid Ministeerium lubas otsida võimalusi piirete kasutamist rohkem reguleerida. Normitehniline häda on ikka, et standardit ei saa seadusega kohustuslikuks muuta. Kohtupraktikast teame, et kuigi standard ei ole kohustuslik, loetakse teda heaks tavaks ja küsimus vastutusest taandub sellele, kas head tava on järgitud või mitte.
Ehk siis rakenduma peaks Teeseaduse §10 ja sealt edasi määrused jms, mis viitavad standarditele ja nõuetele, jne.
Raul wips Vibo ütles …
Veel torusid
http://tallinncity.postimees.ee/3161147/pildid-ja-video-tallinnas-pae-tanaval-juhtus-liiklusonnetus
Raul wips Vibo ütles …
Statistikale täiendust
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/krimi/teepiiret-ramminud-auto-tottu-sai-konniteel-viga-kaks-jalakaijat?id=72434067

Populaarsed postitused sellest blogist

Kurgihooaja kogutud mõtted Reidi tee-maal

Inimestel ei ole muud teha, kui teed projekteerida. Teevad käest kinni Balti ketti ümber laevahuku monumendi. Kirjutavad artikleid ja nõuavad linnaruumi. Kuidas ikkagi on nii, et üks firma teeb 25% Tallinna detailplaneeringutest ja no teedeprojektidest vist 175%? Arutelule aetakse hoogu sisse sotsiaalrahastusega ja mina ka kade ei ole.
Kõik nagu oleks juba sõna võtnud, ainult siin toanurgas on piinlik vaikus. Paar mõtet ma siiski leidsin, olgu need korrastatud ja monoloogi korras arhiveeritud, sest lahkarvamusfestival ja mokalaat jäävad minust kaugele.
Monument võsas Üks põhilisi aruteluteemasid Reidi tänava (mitte enam tee!) puhul on olnud jalakäijate juurdepääs Russalkale Kadrioru pargi suunalt. Need 13 rada on tõesti küsitava väärtusega, nagu kogu muudki projekti nüansid. Selle monumendiga on hoopis teine mure, ta on võssa kasvanud. Ajapaiga vanadelt piltidelt paistab monumendi ümbrus lagedam, kui praegu. Õigupoolest ei olegi monument autos istuvate viimsilaste jaoks eriti nähtav,…

Puhkuse pildid 2015

Sai pisut klõpsutatud, nüüd on sillapildid sõkaldest eraldatud.
Esimesena jäi pildile Mustvee sild, mida ehitajad parasjagu viimistlesid.

 Tegemist on täiesti uue integraalse sillaga. Konsoolsed kaldaavad mahutavad kallasrada.

Silla tekiplaat on õnnestunud kuju ja mõõtmetega. Sambad on ebaproportsionaalselt jämedad ja jäigad. Kaks posti on ka üleliigsed.



Järgmine "veretu jahi" saak Alatskivilt. Kuniks Maanteeamet vaidleb asjaosalistega, peavad inimesed liikuma maantee servas. Vaielda võite ka kümme aastat, ühe kuuga oleks kasvõi truubi toru võinud siia panna. Keevitage kasvõi torupiiretest!







Vahelduseks paadisild Annimatsilt. Ajatu.
Tarvastus on rohkem kui üks sild, millel üleliia palju praktilist väärtust ei paista olema. Kuniks püsivad, on ju kena vaadata ja pildistada ka läbivajunud silda.



Viljandi rippsilda on keeruline kaadrisse püüda, lossimäed on metsa kasvanud.
Raplas on ühed Eesti toekaimad sillad. vana võlvsild sai hiljuti endale raudbetoonist tugevduse, mida silla …

Under Al Reem bridges

Al Reem Island is a new development area east of Abu Dhabi Island where most of the infrastructure and roads are in place since 2012. Many of the buildings are growing here and there already shaping the silhouette of the new highrise city.
Having lived around for more than a year I have many times thought to take a hike under Al Reem bridges. Now there were some compellling reasons to do so including the perfect weather.
The master plan of the northern part of the island (also known as Al Shams) has several channels bridged by the main road network.


There are countless of bridges ready for action. It is still a good chance to meet some desert foxes roaming around during late evenings.
The idea of the master plan is to separate people from cars. Even with the best transit system in place the highrise city will generate a lot of car traffic even more in a place where temperature can reach 50 celsius. So for those who don't like cars there is a good opportunity to walk or cycle alon…