Otse põhisisu juurde

Väo sõlm | ametnikud, euroraha ja terve mõistus

Momentum for Change, pilt kliimakonverentsilt Dohas. See slogan sobiks ka  Väo sõlme juhtumile. Allikas:  http://www.flickr.com/photos/90595710@N06/8248749067/in/pool-cop18_cmp8/
Siin Dohas kolleegiga rääkisime tellijatest, ametnikest. Nimelt on meil siin konkreetse projekti puhul juhtunud olema väga mõistlik tellija esindaja, kes vaatab asju sisuliselt, mõistlikult, mitte kantseliitlikult. Häda kõigi maailma ametnikega (mitte ainult Eesti ametnikega) on see, et heade, jätkusuutlike, säästlike, ohutute, sisulise kvaliteediga otsuste eest ei ole neil vähimatki lootust tunnustusele, positiivsele tähelepanule. Materiaalsetest boonustest rääkimata, iseasi, kas need üldse vajalikud ja mõistlikud on (loe Daniel Pinki "Drive"). Samas on üsna kindel see, et kui teha formaalselt vale otsus, siis leiad näpud sahtli vahelt. Noored entusiastlikud ametnikud kindlasti tahavad maailma parandada, kuid peagi murrab "motivatsioonisüsteem" ka kõige tugevama iseloomu või hääletab ametnik jalgadega. Jäävad järele need, kes ei ole võimelised midagi otsustama, sisuliselt kaasa rääkima ning ajavad näpuga järge vaid vorminõuetes. Nii on meil riigihangete kvaliteedi mõõdupuuks jätkuvalt see, kui odavaim pakkumus võidab ja keegi ei vaidlusta. See, milline on ostetava teenuse kvaliteet, on teisejärguline. Oluline on linnuke lahtris. Kuniks selgub valus tõde.
Kui meenutada aega enne Euroopa Liiduga liitumist, siis said ametnikud pidevalt võtta selle eest, et ei suudetud piisavalt euroraha ära kulutada. Kedagi ei huvitanud see, et kogu infrastruktuur projektide ettevalmistamiseks oli eelnevalt hävitatud ning kõike tuli alustada nullist. Planeerimine ja projekteerimine on aeganõudev protsess, eriti, kui seda püüda teha demokraatlikult ja läbimõeldult. Tänaseks on siis meil euroraha kulutamisega jõutud sinnamaale, et maksame raha tagasi tehtud lolluste pärast. Surve rahade kulutamisele on olnud suur ja kulutamata jätmine on olnud patt. Vääralt kulutamine on ka patt, aga see selgub hiljem, a la EAS.

Nii ka Väo sõlmega. Juba jõudsin hõisata, et olukorras, kus on tellitud täiendav liiklusohutuse audit ning saadud aus hinnang projekti sisulisele kvaliteedile, on ainuvõimalik võtta aeg maha ja projekt korda teha, õigemini uus projekt teha. Võta näpust, vastuses audiitorile kirjutab ametnik:
Maanteeamet nõustub projekteerija motiveeritud vastustega auditi p. 10.2, 10.3, 10.4, 10.5, 10.6, 10.7, 10.8, 10.9, 10.10, 10.11, 10.14, 10.17, 10.18, 10.21, 10.23, 10.24, 10.25, 10.28, 10.29, millede osas audiitor ja projekteerija on jäänud eriarvamusele.
Ehk siis kõikides punktides, milles audiitor ja projekteerija jäid eriarvamusele, on "Maanteeamet" asunud projekteerija poolele. Projekteerijal on antud juhul ainult üks motivatsioon - kaitsta oma saasta, sest muidu tuleb hakata tasuta tööd tegema. Tegelikult on see nn Maanteeamet, ehk siis ainult üks ametnik olnud kogu aeg projekteerijaga, mitte teekasutajate ja ülejäänud ametnikega ühel pool lauda. Mis siis selle auditi mõte oli?
Kirjas edasi on juttu sellest, et audiitori ühte ettepanekut ei saa realiseerida raha puudusel. See on Ansipilt õpitud hale demagoogia, sest enamus audiitori ettepanekuid teevad projekti odavamaks. Pange tähele, et viidatud on vaid ühele ettepanekutest, märkusi ja ettepanekuid on kümneid, mis vähendavad projekti mahtu ja suurendavad ohutust. Pealegi, ametnikul puudub informatsioon nende ettepanekute tervikmaksumuse kohta. Kirjast nähtub, et puudub igasugune tahe asju parandada ja otsitakse ettekäändeid lolluste kinnistamiseks.
Mind huvitab, kas Aivo kirjutaks ka sellele kirjale alla? Muide, ennemuistsel aal oli meil Maanteeametis niimoodi, et osakond valmistas kirja ette ja vastav asedirektor allkirjastas. Vajadusel arutati ja korrigeeriti kirja. Sedavõrd olulised kirjad, seda enam, et vaidlust puudutavad, ei saanud majast väljuda ilma juhtkonna teadmata.

Väo detailplaneeringu arutelul linnavalitsuses oli meie sõnum see, et kui tehakse uus audit, soovitavalt välisekspertide poolt ja see audit kinnitab, et Väo liiklussõlme lahendus on ohutu, siis võtame me oma vastuväite tagasi. Välisaudiitoreid seekord vaja ei läinud. Ei ole vähimatki põhjust vastuväitest loobuda.

Järgmisel aastal valmib Aruvalla-Kose teelõik. Täna, kui alles ehitus käib, ei oska tavainimene selle kohta midagi arvata. Ma olen selle projekti teemal palju sõna võtnud ja pean seda kohutavaks ebaõnnestumiseks juba ette. Hoolimata kõigist pingutustest protsessi käigus ei ole õnnestunud seda projekti paremaks teha. Süsteemi arvates ei vääri Eesti inimesed paremat. Ma olen veendunud, et kui see objekt lõpuks avatakse, siis on idamaade tarku alates Toompea Volvopededest lõpetades peldikuseina rullnokkadega hulganisti, kes mahlakalt Maanteeametnikke tervitama hakkavad. Kui Eesti õhk, väärtoetused ja suusareisid ei ole suutnud Partsu maha kummutada, siis need projektid võiks sellega hakkama saada küll. Kuulujuttude kohaselt on Harju tänaval ka erinevat meelsust Väo sõlme teemal ja just ülevalt poolt on surve rahade kulutamisele, mitte riigialamatele väärtuse loomisele. Momentum for Change.
Mulle meeldib Katari riigi avalike ehitiste ameti slogan: Qatar deserves the best! Hoolimata sellest, et slogan ei sisusta seda, mis on parim ega seda, kes või mis on Qatar. Ootan huviga "uue" Eesti Maanteeameti sloganit.

Kommentaarid

Ain Kendra ütles …
Tervest mõistusest hakkab mingeid jälgi tulema. Peadirektor ja abilinnapea olla kokku leppinud, et selle detailplaneeringuga edasi ei minda.
Mis s.....i see uuesti

Populaarsed postitused sellest blogist

Kurgihooaja kogutud mõtted Reidi tee-maal

Inimestel ei ole muud teha, kui teed projekteerida. Teevad käest kinni Balti ketti ümber laevahuku monumendi. Kirjutavad artikleid ja nõuavad linnaruumi. Kuidas ikkagi on nii, et üks firma teeb 25% Tallinna detailplaneeringutest ja no teedeprojektidest vist 175%? Arutelule aetakse hoogu sisse sotsiaalrahastusega ja mina ka kade ei ole.
Kõik nagu oleks juba sõna võtnud, ainult siin toanurgas on piinlik vaikus. Paar mõtet ma siiski leidsin, olgu need korrastatud ja monoloogi korras arhiveeritud, sest lahkarvamusfestival ja mokalaat jäävad minust kaugele.
Monument võsas Üks põhilisi aruteluteemasid Reidi tänava (mitte enam tee!) puhul on olnud jalakäijate juurdepääs Russalkale Kadrioru pargi suunalt. Need 13 rada on tõesti küsitava väärtusega, nagu kogu muudki projekti nüansid. Selle monumendiga on hoopis teine mure, ta on võssa kasvanud. Ajapaiga vanadelt piltidelt paistab monumendi ümbrus lagedam, kui praegu. Õigupoolest ei olegi monument autos istuvate viimsilaste jaoks eriti nähtav,…

Puhkuse pildid 2015

Sai pisut klõpsutatud, nüüd on sillapildid sõkaldest eraldatud.
Esimesena jäi pildile Mustvee sild, mida ehitajad parasjagu viimistlesid.

 Tegemist on täiesti uue integraalse sillaga. Konsoolsed kaldaavad mahutavad kallasrada.

Silla tekiplaat on õnnestunud kuju ja mõõtmetega. Sambad on ebaproportsionaalselt jämedad ja jäigad. Kaks posti on ka üleliigsed.



Järgmine "veretu jahi" saak Alatskivilt. Kuniks Maanteeamet vaidleb asjaosalistega, peavad inimesed liikuma maantee servas. Vaielda võite ka kümme aastat, ühe kuuga oleks kasvõi truubi toru võinud siia panna. Keevitage kasvõi torupiiretest!







Vahelduseks paadisild Annimatsilt. Ajatu.
Tarvastus on rohkem kui üks sild, millel üleliia palju praktilist väärtust ei paista olema. Kuniks püsivad, on ju kena vaadata ja pildistada ka läbivajunud silda.



Viljandi rippsilda on keeruline kaadrisse püüda, lossimäed on metsa kasvanud.
Raplas on ühed Eesti toekaimad sillad. vana võlvsild sai hiljuti endale raudbetoonist tugevduse, mida silla …

Under Al Reem bridges

Al Reem Island is a new development area east of Abu Dhabi Island where most of the infrastructure and roads are in place since 2012. Many of the buildings are growing here and there already shaping the silhouette of the new highrise city.
Having lived around for more than a year I have many times thought to take a hike under Al Reem bridges. Now there were some compellling reasons to do so including the perfect weather.
The master plan of the northern part of the island (also known as Al Shams) has several channels bridged by the main road network.


There are countless of bridges ready for action. It is still a good chance to meet some desert foxes roaming around during late evenings.
The idea of the master plan is to separate people from cars. Even with the best transit system in place the highrise city will generate a lot of car traffic even more in a place where temperature can reach 50 celsius. So for those who don't like cars there is a good opportunity to walk or cycle alon…