Otse põhisisu juurde

Mania grandiosa a la Katar

Delfi on reastanud jaburaid teeprojekte peldikuseina kirjutiste põhjal ning küsinud peldiku külastajate vihjeid teiste jaburduste kohta. Teekasutajate tagasiside on asi, millega peaks tegelema Maanteeamet ja kohalikud omavalitsused, aga täname siis ajakirjanikke, et nad sellise aktsiooni ette võtsid. Paraku nagu tavaliselt, on meedia huvitatud ainult negatiivsest tagasisidest. Kahtlemata on vajalik teada saada, millega rahul ei olda, aga see ei aita ei Maanteeametit ega projekteerijaid leidma paremaid lahendusi, kui me küsi ega räägi sellest, mis siis tõesti hästi ja toimivalt välja on kukkunud. Või ei olegi midagi hästi välja kukkunud?
Peldikuseina tagasisidet tuleb lugeda ka reserveeritult, sest paljuski kostub "minu-bemmil-uued-kummid" tüüpi "tahan-otse-ilma-piduriteta" meeleavaldusi. Näiteks paistab välja ringliiklusristmike, ehk ringristmike (mida ekslikult ringteedeks nimetatakse) massiviha. Kui filtreerida, siis ikka midagi põhjendatut ka lauale jääb, millest teha ka tõsisemaid järeldusi.
Üsna palju on sõna võetud eritasandiliste liiklussõlmede teemal, nagu Mäo, Vaida, Kukruse, jt. Ühelt poolt heidetakse ette, et on liiga suurejoonelised ja keerulised, teisalt jälle küsitakse, miks on eritasandilise ristmiku juures veel samatasandilised ristumised ja ringristmikud? Jätan siinkohal need küsimused õhku, teen vahelduseks ekskursiooni Katari teedele, millega olen nädal aega saanud lähemalt tutvuda.

Katar on pindalalt Eestist oluliselt väiksem, rahvaarvult aga pisut suurem. Tohutud nafta ja gaasivarud võimaldavad pärismaalastel ehk kataridel elada ilma töötamata ja veeta aega jahutusega maasturi roolis. Kuna rahapuudust ei ole ega pea ka lähemas tulevikus kartma, siis ei saa ka pahaks panna siin valitsevat suurusehullustust. Kui raha on, siis võid ju sellega teha, mida iganes hing ihaldab. Ei pea andma aru Euroopa Komisjonile, IMFile ega kellegile teisele, miks sa just nii teed ja kas see just jätkusuutlik on. Seda vastuolulisem on fakt, et algaval nädalal leiab Dohas aset maailma rahvaste kliimamuutuste konverents, mille peamine toimumispaik on Katari rahvuslik messikeskus ja mille arhitektuur ning mastaapsus võtab karbi lahti küll.

Kui teedest rääkida, siis alustame sellest, et kombe kohaselt püüan ma igas uues kohas avastada võimalikult palju jalgsi liikudes, saab vabalt klõpsutada ja tähelepanekuid teha 360 kraadi ulatuses. Ja esimene tähelepanek ongi, et jalakäija peale mõeldakse siin 100 korda vähem, kui arengumaal Eestis.
Praktiliselt kõikjal ehitatakse või remonditakse midagi ja esimesena keeratakse pahupidi kõnniteed.

Päris lahe maastik, vähemalt väike pragu on jäetud läbipääsuks.

Siin ei ole tegemist ehitustöödega, selline ongi kõnnitee. Kuna liiklus oli väga tihe, siis otsustasin tagurdada ja minna ringiga.

Jalakäijal on võimalik üle tee saada, kui seljas on vastav riietus :)
Teine tähelepanek on see, et siinsetele otsustajatele meeldib kiirus, minimaalselt vasakpöördeid ehk siis eraldusriba on praktiliselt kõikidel põhitänavatel. Palju on ringristmikke, kuid Indiast pärit autojuhtidega siia tulnud liikluskultuuri tõttu peetakse neid ohtlikeks ja ebasoovitatavateks. Peamine probleem ringidel on see, et suunda ei näideta üldse, sõiduradadest kinni ei peeta ja eesõigus on kõigil. Seetõttu uusi ringristmikke teha ei taheta, kahjuks ei ole neilee keegi tutvustanud turboringe, mis lahendaks nimetatud käitumisprobleemid füüsiliselt. Niisiis on heaks tavaks siin foorreguleerimine ameerika stiilis. Väga pikad tsüklid ehk ooteajad ning suured kiirused. Pikad ooteajad on ka jalakäijatel.
Rohelist ootamas. Kõrval on juurdepääsutee, mis on füüsiliselt põhitänavast eraldatud.

Ringristmikud on valdavalt kolmerajalised (kui oleks markeering), aga  sellele alale mahub palju rohkem. Selle ringristmiku asemele projekteerime uut kolmetasandilist ristmikku.

Ringristmikud on enamasti kenasti haljastatud.
Olen siin seotud ühe suure teeprojektiga Dohas (jätan projekti nime praegu enda teada), kus on kavandamisel mitu kolmetasandilist ristmikku, lisaks kahetasandilised, jne. Tegemist on järjekordse suurusehullustusega, kus olemasoleva 2+2 tee asemele ehitatakse 4+4 tee. See tee omakorda ristub mitme teega, millele samuti kavandatakse üle nelja sõiduraja. Hetkel projekteeringi 460 meetri pikkust ristmikusilda ristuvale teele, millel on samuti 4+4 sõidurada. Seega kokku 460x38=17480m2. Selle silla alla jääb samatasandiline foorristmik pöördeliikluse jaoks, mille alla omakorda 4+4 rajaline tunnel. Konkreetseid liiklusprognoose ei ole ma näinud, kuid tänase liikluspildi, elanike arvu ja võimaliku maakasutuse järgi hinnates ei saa siin liiklust olema oluliselt rohkem, kui Tallinnas Endla ristmikul.

Doha-Dukhani maantee. Reede hommikul muhameedlased magavad või palvetavad. Kuni kella kaheni ei toimu mitte midagi. Siiski on siin kaks täiendavat sõidurada kummaski suunas Emiiri žest oma alamatele. Kõik teed muuseas on siin valgustatud! Usun, et teekasutajad on siin väga rahul!

Selle kõrval on kõik Eesti liiklussõlmed aladimensioneeritud!
Kõik teed ei ole uued ja uhked, siin ümberehituse ootuses olev vana maantee.
Eestit ja Katari võiks ehk võrrelda jalgpallis, teede kohapeal oleme täiesti erinevad maailmad. Siin ma saan aru, miks inimesed on autos kinni. Kui Eestis on vihma ja külmaga lihtne võidelda, tuleb valida õiged riided, siis kuumaga võitlemisel aitab ainult konditsioneer. Jahutusega riideid veel leiutatud ei ole.
Jalgpallist rääkides. Aastal 2022 toimub jalgpalli MM just siin ja sellega seoses on alustatud ettevalmistusi infrastruktuuri rajamiseks. Seega ei ole me veel midagi erilist näinud :)


Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kurgihooaja kogutud mõtted Reidi tee-maal

Inimestel ei ole muud teha, kui teed projekteerida. Teevad käest kinni Balti ketti ümber laevahuku monumendi. Kirjutavad artikleid ja nõuavad linnaruumi. Kuidas ikkagi on nii, et üks firma teeb 25% Tallinna detailplaneeringutest ja no teedeprojektidest vist 175%? Arutelule aetakse hoogu sisse sotsiaalrahastusega ja mina ka kade ei ole.
Kõik nagu oleks juba sõna võtnud, ainult siin toanurgas on piinlik vaikus. Paar mõtet ma siiski leidsin, olgu need korrastatud ja monoloogi korras arhiveeritud, sest lahkarvamusfestival ja mokalaat jäävad minust kaugele.
Monument võsas Üks põhilisi aruteluteemasid Reidi tänava (mitte enam tee!) puhul on olnud jalakäijate juurdepääs Russalkale Kadrioru pargi suunalt. Need 13 rada on tõesti küsitava väärtusega, nagu kogu muudki projekti nüansid. Selle monumendiga on hoopis teine mure, ta on võssa kasvanud. Ajapaiga vanadelt piltidelt paistab monumendi ümbrus lagedam, kui praegu. Õigupoolest ei olegi monument autos istuvate viimsilaste jaoks eriti nähtav,…

Puhkuse pildid 2015

Sai pisut klõpsutatud, nüüd on sillapildid sõkaldest eraldatud.
Esimesena jäi pildile Mustvee sild, mida ehitajad parasjagu viimistlesid.

 Tegemist on täiesti uue integraalse sillaga. Konsoolsed kaldaavad mahutavad kallasrada.

Silla tekiplaat on õnnestunud kuju ja mõõtmetega. Sambad on ebaproportsionaalselt jämedad ja jäigad. Kaks posti on ka üleliigsed.



Järgmine "veretu jahi" saak Alatskivilt. Kuniks Maanteeamet vaidleb asjaosalistega, peavad inimesed liikuma maantee servas. Vaielda võite ka kümme aastat, ühe kuuga oleks kasvõi truubi toru võinud siia panna. Keevitage kasvõi torupiiretest!







Vahelduseks paadisild Annimatsilt. Ajatu.
Tarvastus on rohkem kui üks sild, millel üleliia palju praktilist väärtust ei paista olema. Kuniks püsivad, on ju kena vaadata ja pildistada ka läbivajunud silda.



Viljandi rippsilda on keeruline kaadrisse püüda, lossimäed on metsa kasvanud.
Raplas on ühed Eesti toekaimad sillad. vana võlvsild sai hiljuti endale raudbetoonist tugevduse, mida silla …

Under Al Reem bridges

Al Reem Island is a new development area east of Abu Dhabi Island where most of the infrastructure and roads are in place since 2012. Many of the buildings are growing here and there already shaping the silhouette of the new highrise city.
Having lived around for more than a year I have many times thought to take a hike under Al Reem bridges. Now there were some compellling reasons to do so including the perfect weather.
The master plan of the northern part of the island (also known as Al Shams) has several channels bridged by the main road network.


There are countless of bridges ready for action. It is still a good chance to meet some desert foxes roaming around during late evenings.
The idea of the master plan is to separate people from cars. Even with the best transit system in place the highrise city will generate a lot of car traffic even more in a place where temperature can reach 50 celsius. So for those who don't like cars there is a good opportunity to walk or cycle alon…