Otse põhisisu juurde

Maanteeameti õppetunnid

Kuna siin blogis ongi viimasel ajal igavaks läinud, siis tuleb tänada Maanteeametit ainese eest. Järgnev lugu peegeldab ainult ja ainult minu isiklikku veendumust ja arusaama, kuid baseerub suuresti töö ja töökohaga seotud informatsioonil. See võib, kuid ei pruugi ühtida minu tööandja arvamusega. Eeldan, et sõna- ja mõttevabadus jätkuvalt on minu põhiseaduslik õigus.

Sellel nädalal sõlmis Maanteeamet uue hankelepingu Pärnu ümbersõidu ehitamiseks. Uued ehitajad tõenäoliselt teevad selle asja ka lõpuni, sest tegemist pole voodimärgajatega. Aktuaalses Kaameras ütles diktor, et Maanteeamet võtab eelmist nurjunud hanget kui õppetundi. Kas ja mida siis õpiti?
Peadirektor Tsäkko teatas, et nüüd on lisatud lepingusse indeks, mis arvestab bituumeni maailmaturu hinda. Peadirektorile teadmiseks, et teed ei ehitata siiski ainult bituumenist. Osade materjalide hinnakujundus ei sõltu mitte ainult maailmaturust, vaid pigem riigiisade toredatest otsustest. Näiteks ressursimaksuga on varasemalt osatud päris korralikult ehitajatele külma teha. Samuti kütuseaktsiisiga. Muidugi ei saanud peadirektor jätta lisamata, et "pole 100% garantiid, et keegi ei tee valesid prognoose, aga meie kindlustame oma tagamaad, et ettevõte lahkudes kannab vastutust". Muidugi tuleb vastutust kanda, aga ootaks seda ka lugupeetud ametkonnalt. Kui hankelepingud kestavad üle aasta, siis ei ole ka 50 protsendilist garantiid, et mingisugune prognoos võiks paika pidada. Üldse tuleb õppida leppima sellega, et inimene ei ole võimeline tulevikku ennustama. Nagu ütleb Jason Fried raamatus Rework: "Why don't we call plans, what they really are: guesses" või ka "Unless You're a fortune-teller, long-term business planning is a fantasy".
Kui see nüüd oligi kogu õppetund ühest nurjunust hankest, siis on seda kahetsusväärselt vähe. Tegelikult ei ole majandusminister ja tema jüngrid midagi õppinud. On küüniline süüdistada kõiges ettevõtjaid.
Majandusminister Partsu stiilinäide: "Minister ei arva, et ainuke riski kandja peaks olema riik." Hmm, tõepoolest on medalil kaks külge ja need on ühesuurused. Lepingul on kaks poolt, kes peaks normaalsetes partnerlussuhetes olema võrdsed. Peaks, oleks, võiks..  Ministri jutt riigist, kui riski kandjast on illusioon. Paraku ei ole ettevõtjatel mitte mingisugust sõnaõigust riigihankelepingu tingimuste üle läbi rääkida. Siiani on korraldatud ainult üks läbirääkimistega hange, kus see oli osaliselt võimalik, kuid Maanteeamet suutis selle oma lollustega persse keerata. Kaitsepolitsei alles uurib mõningaste tegelaste rolli selles loos. Siiani on riik püüdnud lepingutingimustega kõik riskid 120% ettevõtja kraesse kirjutada: projektide vead, materjalide kallinemised, seadusemuudatused, jne.Sellist partnerit ei soovita vaenlasele ka. Kuhu meie teedeehitusfirmad siis kolima peaksid? On loogiline, et ettevõtjad püüavad ennast kaitsta ja riske maandada. Ebamõistlike hanketingimuste ja vigaste otsuste pärast käiakse kohut. Teist valikut lihtsalt ei ole.
Olukord on kujunenud skisofreeniliseks, osad ettevõtjad on asunud ehitama ainult juristide vahendusel. Kuigi see ei ole meeldiv ja üldiselt ma seda õigeks ei pea, mõistan ma neid, sest oma õigusi ei saa jätta tõbrastele tallata. Kui asjad sedasi jätkuvad, siis oleme peagi olukorras, kus ka projekteerimise ja omaniku järelevalve teenus hakkab käima advokaadibüroode vahendusel. Tasapisi hakkab situatsioon meenutama Tipi ühikate  nõukogude aegseid kasimata peldikuid, kus oma prilllaua asemel tuli appi võtta redel.

Hoolimata genotsiidist on Maanteeametisse jäänud veel mõned professionaalid ja suhteliselt mõistlikud inimesed. Kauaks? Arvan, et mitte kauaks. Endise Maanteeameti ametnikuna tahaksin ma olla pigem Maanteeameti poolt, kuid nähes lähedalt ja kaugelt praegu toimuvat, olen ma täna teisel pool barrikaadi. Barrikaadi, mida keegi tegelikult ei vaja.

Hoolimata sellest, et lootus on lolli lohutus, loodan ma siiski, et Maanteeametis:
  • õpitakse hindama väärtust, mitte odavust
  • õpitakse korraldama jätkusuutlikke, säästlikke ja keskkonnasõbralikke hankeid
  • õpitakse austama partnereid ja partnerlussuhteid ning nägema ettevõtjaid oma kvaliteedi juhtimissüsteemi lahutamatu osana
  • õpitakse väärtustama sisu enne vormi
  • õpitakse palkama ametnikeks mõistlikke inimesi, mitte sertifitseeritud mölakaid.
Eelnevad lootused kehtivad enam-vähem üks-ühele ka Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kohta.
Ministrile (tegelikult vist kantslerile) ja peadirektorile soovitan suurepärast raamatut Stanfordi ülikooli professori Robert Suttoni sulest "The No Asshole Rule".

Lisaks saamatusele hangete korraldamises, valitseb saamatus ka seadusandluse väljatöötamises. Eelmisel aastal võeti vastu riigihangete seaduse parandused ja täiendused, millega anti majandusministeeriumile volitus ehitustööde riigihangete eeskirja väljatöötamiseks. Tähtaeg oli eelmise aasta, so 2010 aasta juulikuu. Mida meil tänaseni ei ole?

Järgmise nädala teema on liiklusohutus. See on tõsine teema ja seda võtame me väga tõsiselt. Tõsiselt.

Ahjaa, kuna töö kisub tõeliselt nõmedaks ja võtab ka une, siis stressi maandamiseks sobib PechaKucha. Kohtume Katusekinos 09 septembril 2011 kell 23:00.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kurgihooaja kogutud mõtted Reidi tee-maal

Inimestel ei ole muud teha, kui teed projekteerida. Teevad käest kinni Balti ketti ümber laevahuku monumendi. Kirjutavad artikleid ja nõuavad linnaruumi. Kuidas ikkagi on nii, et üks firma teeb 25% Tallinna detailplaneeringutest ja no teedeprojektidest vist 175%? Arutelule aetakse hoogu sisse sotsiaalrahastusega ja mina ka kade ei ole.
Kõik nagu oleks juba sõna võtnud, ainult siin toanurgas on piinlik vaikus. Paar mõtet ma siiski leidsin, olgu need korrastatud ja monoloogi korras arhiveeritud, sest lahkarvamusfestival ja mokalaat jäävad minust kaugele.
Monument võsas Üks põhilisi aruteluteemasid Reidi tänava (mitte enam tee!) puhul on olnud jalakäijate juurdepääs Russalkale Kadrioru pargi suunalt. Need 13 rada on tõesti küsitava väärtusega, nagu kogu muudki projekti nüansid. Selle monumendiga on hoopis teine mure, ta on võssa kasvanud. Ajapaiga vanadelt piltidelt paistab monumendi ümbrus lagedam, kui praegu. Õigupoolest ei olegi monument autos istuvate viimsilaste jaoks eriti nähtav,…

Puhkuse pildid 2015

Sai pisut klõpsutatud, nüüd on sillapildid sõkaldest eraldatud.
Esimesena jäi pildile Mustvee sild, mida ehitajad parasjagu viimistlesid.

 Tegemist on täiesti uue integraalse sillaga. Konsoolsed kaldaavad mahutavad kallasrada.

Silla tekiplaat on õnnestunud kuju ja mõõtmetega. Sambad on ebaproportsionaalselt jämedad ja jäigad. Kaks posti on ka üleliigsed.



Järgmine "veretu jahi" saak Alatskivilt. Kuniks Maanteeamet vaidleb asjaosalistega, peavad inimesed liikuma maantee servas. Vaielda võite ka kümme aastat, ühe kuuga oleks kasvõi truubi toru võinud siia panna. Keevitage kasvõi torupiiretest!







Vahelduseks paadisild Annimatsilt. Ajatu.
Tarvastus on rohkem kui üks sild, millel üleliia palju praktilist väärtust ei paista olema. Kuniks püsivad, on ju kena vaadata ja pildistada ka läbivajunud silda.



Viljandi rippsilda on keeruline kaadrisse püüda, lossimäed on metsa kasvanud.
Raplas on ühed Eesti toekaimad sillad. vana võlvsild sai hiljuti endale raudbetoonist tugevduse, mida silla …

Under Al Reem bridges

Al Reem Island is a new development area east of Abu Dhabi Island where most of the infrastructure and roads are in place since 2012. Many of the buildings are growing here and there already shaping the silhouette of the new highrise city.
Having lived around for more than a year I have many times thought to take a hike under Al Reem bridges. Now there were some compellling reasons to do so including the perfect weather.
The master plan of the northern part of the island (also known as Al Shams) has several channels bridged by the main road network.


There are countless of bridges ready for action. It is still a good chance to meet some desert foxes roaming around during late evenings.
The idea of the master plan is to separate people from cars. Even with the best transit system in place the highrise city will generate a lot of car traffic even more in a place where temperature can reach 50 celsius. So for those who don't like cars there is a good opportunity to walk or cycle alon…